Specifické těžkosti studentů této skupiny v online výuce/při distančním vzdělávání (s rozlišením A1/A2)

Studenti se sníženou zrakovou ostrostí

Studenti se sníženou zrakovou ostrostí mohou trpět zvýšenou unavitelností očí, potřebují delší čas, mohou se špatně orientovat v textu, a tím i ve vlastním učitelově výkladu. To platí i pro online výuku, kde je základem sledování vizuálních podnětů na počítačové obrazovce. Někdy nemusí být dobrý signál, a tudíž nemusí být vyučující zřetelně slyšet, což je další, přídatná bariéra.

Studenti se zrakovým postižením, kteří přicházejí na vysokou školu, mají ale trénink ve využívání moderních technologií, je to v současné době jejich zásadní zdroj informací při získávání materiálů ke studiu, nemívají většinou s jejich používáním problém.

Studenti s úplnou ztrátou zraku

Studenti s úplnou ztrátou zraku nemohou využít vizuální podporu, někteří proto využívají počítač s hlasovým výstupem či digitální čtecí zařízení s hlasovým výstupem. Proto musí být při online výuce s vypnutým mikrofonem, mají-li souběžně pracovat s pomocným textem.

Závěrem této kapitoly

Jednotliví studenti se zrakovým postižením se liší v míře podpory, kterou jejich znevýhodnění vyžaduje. Studenti mají různé typy zrakového postižení, které se liší nejen diagnózou, ale také funkčními dopady. Je důležité mít na paměti, že je rozdíl, zda využívají zbytků zraku, či jsou nevidomí. Toto dělení je nastaveno i při podpoře studentů na vysokých školách. Ke každému studentovi je třeba přistupovat individuálně.

Student se zrakovým postižením, který se hlásí na vysokou školu, by měl mít osvojené dovednosti, které mu umožní v co největší možné míře kompenzovat nedostatky, způsobené sníženým zrakovým vnímáním, které se projevují ve všech vzdělávacích oblastech i vzdělávacích oborech. Kromě čtení, psaní a počítání jsou obtížné činnosti jako práce s mapou, drobné manuální činnosti, prohlížení přírodnin, orientace a činnost v tělocvičně a mnoho dalších.

Vždy se najdou studenti, kteří vědomě nevyhledávají podporu poskytovanou vysokými školami nebo využívají neformální podporu ze strany rodičů a přátel. Musíme vždy vzít v úvahu jedinečnost každého člověka, tedy i studenta se zrakovým postižením.

 Užitečné odkazy


Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová