Podpůrné přístupy vyučujících, modifikace výuky – před výukou, ve výuce, při atestování

Studenti se sníženou zrakovou ostrostí

Pro lepší orientaci ve výkladu spojeném s prezentací studenti vítají zaslání prezentace, případně sylabu či osnovy přednášky, s předstihem, aby se s materiály mohli dopředu seznámit.

Zejména v předmětech, kde vyučující sdílí tabuli, na kterou píše, je pro takové studenty obtížné souběžně si zapisovat poznámky a kontrolovat text na tabuli. Zde může pomoci jak zmíněné zaslání studijních podkladů, tak i možnost přednášku si nahrát. Zasílání prezentací s předstihem je vhodné i z toho důvodu, že studenti, kteří při sledování obrazovky PC trpí únavou a pálením očí, si mohou prezentaci vytisknout a vpisovat si do ní vlastní poznámky.

Důležité je, aby prezentaci zaslal vyučující v přístupném a odemčeném souboru, aby s ním student mohl pracovat, vyhledávat si v ní, graficky ji upravit, zvětšovat písmo atd. Záleží na dohodě se studentem, jaký formát právě jemu vyhovuje. V případě potřeby umožní převod do potřebného formátu program ABBYY FineReader. Tento software umožňuje převod obrázkových dokumentů do digitálních, editovatelných formátů, zejména do aplikací Microsoft WordMicrosoft ExcelMicrosoft Powerpoint a do formátů RTF, HTML a také do prohledávatelných PDF.

Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová


Studenti s úplnou ztrátou zraku

Je doporučeno zasílat studentům informace či prezentace v jednoduché černobílé formě, ideálně ve formátu Word, velmi přínosné je, pokud mohou studenti získat materiály před přednáškou.

Důležité je, student se soubory mohl pracovat, vyhledávat si v ní zvětšovat písmo, používat čtecí zařízení. Záleží na dohodě se studentem, jaký formát právě jemu vyhovuje.

Atesty
U písemných atestací potřebují studenti se SP navýšit časový limit, případně lze volit ústní zkoušení, pokud byla tato modifikace doporučena v posudku funkční diagnostiky.  Vyučující může taktéž případně tolerovat ortograficky nepřesné zápisy slov a termínů.

U testů potřebují navýšení časového limitu, případně lze volit ústní zkoušení. Vyučující může taktéž případně tolerovat ortograficky nepřesné zápisy slov a termínů.

Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová


Závěrem kapitoly

Z pohledu studentů se zrakovým postižením se stále neuspokojivě řeší přednášky, semináře a cvičení. Mnozí vyučující opomínají uzpůsobit výklad, odkazují na prezentované grafy a obrázky. Jako hlavní doporučení lze uvést zapůjčení prezentace v elektronické podobě studentovi tak, aby byly prezentace ve formátech přístupných čtecím zařízením.

Užitečné odkazy

Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová