Závěr

Závěrem této kapitoly bychom rádi uvedli, že jedinci s poruchou autistického spektra mohou sice někdy reagovat jinak, než očekáváme, může být proto pro nás náročné zvyknout si na jejich komunikační styl či sociální chování, nicméně to neznamená, že by jejich vnímání, myšlení a prožívání bylo kvalitativně horší než to naše.

Domníváme se, že nám může pomoci přístup, který akcentuje Mesibov (2004), který tvrdí, že je možné chápat jedince s PAS jako sociokulturní menšinu s určitými specifiky. Je tedy nutné vzájemné poznání, vstřícnost a respekt, abychom byli schopni dobře spolupracovat, a to platí nepochybně i pro distanční výuku.

Literatura

  •   Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2008). Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál.
  •   Fabri, M., Andrews, P. C., & Pukki, H. K. (2016). Best Practice for Professionals Supporting Autistic Students Within Or Outside HE Institutions: A Guide to Best Practice in Supporting Higher Education Students on the Autism Spectrum. Guide 3. Leeds Beckett University.
  •   Hrdlička, M., & Komárek, V. (Eds.). (2004). Dětský autismus: přehled současných poznatků. Portál.
  •   Martin, N. & Cannon, H. (2020). Studying during the COVID-19 (Coronavirus) pandemic: suggestions for autistic university students. Journal of Inclusive Practice in Further and Higher Education12(1), pp. 65–86.
  •   Mesibov, G.B., Shea, V.  & Schopler, E. (2004). The TEACCH. Approach to Autism Spectrum Disorders.New York: Springer Verlag.
  •   Radkovová, I., & Hořejší, J. (2018). Aspergerův syndrom: život pod společenským tlakem. Praha: Galén.
  •   Schovanec, J. (2014). O kolečko míň. Praha: Paseka.
  •   Sotáková, H. (2019). Analýza problematických míst při zvládání matematiky u žáků s poruchou autistického spektra (a jejich vztah ke kognitivnímu zpracovávání žáků). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  •   Sotáková, H., & Šporclová, V. (2020, 15. 10.). Metodika přístupu ke studentům s poruchou autistického spektra na UK. Centrum Carolina. Dostupné z: https://centrumcarolina.cuni.cz/CC-192-version1-cuni_metodika_pristupu_ke_studentum_s_poruchou_autistickeho_spektra_na_uk_web.pdf
  •   Šporclová, V. (2018). Autismus od A do Z. Pasparta.
  •   Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál.
  •   Wing, L. (2002). The autistic spectrum: a guide for parents and professionalsLondon: Robinson.

Autor: Hana Sotáková