Závěr

Úspěšná a kvalitní spolupráce spočívá v otevřené, rovnocenné a důvěrné komunikaci všech zúčastněných stran. Každý student s tělesným postižením potřebuje pro podání odpovídajícího výkonu vytvořit takové prostředí, které je přátelské a bezpečné.

Vyučující by měl být připraven se studentem o možnostech spolupráce jednat a nebát se studenta zeptat, zda mu to či ono vyhovuje. Vyučující musí zvládnout rozdělení svého zájmu a působení mezi zdravé studenty a studenta s postižením tak, aby žádná ze stran nebyla v nevýhodě a ochuzena nízkými nároky a nedostatkem času (Janyšková & Šumníková, 2021).

Literatura

  •   Bendová, P. (2007). Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  •   Desatero pro komunikaci s pacienty s pohybovým postižením, 2006 [online]. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením. [Cit. 14.8.2021]. Dostupné z: https://nrzp.cz/2010/09/27/desatero-komunikace-s-pacienty-s-pohybovym-postizenim/.
  •   Janyšková, K., & Šumníková, P. (2021). Studijní strategie a strategie zvládání u studentů se speciálními potřebami: Výstupy z kurzu pro studenty. [PowerPoint slides].
  •   Kol. (2020). Online výuka u studentů se speciálními potřebami – nároky a možnosti zvládání. Metodické doporučení pro pracovníky PedF UK. [online]. Praha: PedF UK. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260-version1-studenti_se_sp_on_line_vyuka_27_10_2020_final.pdf.
  •   Kucharská, A., & Janyšková, K. (v recenzním řízení). Studenti se specifickými potřebami v době distanční výuky na vysoké škole. Konference Kvalita života 2021 – Kariéra, rodina a COVID-19″, Prešov.
  •   Květoňová, L. (2007). Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb.Brno: Paido.
  •   Michalík, J. et al. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese.Praha: Portál.
  •   Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2021). Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 2021 [online]. 28.1.2021 [Cit. 14.8.2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/pravidla-pro-poskytovani-prispevku-a-dotaci-verejnym-vysokym-2.
  •   Opatřilová, D., & Zámečníková, D. (2007). Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  •   Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: Rámcové kompendium oboru.Praha: Portál.

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur