Specifické potřeby studentů této skupiny (dle jednotlivých typů problémů)

Dle Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy mají studenti kategorie F (společné pro všechny dimenze této kategorie, tedy jak studenty s psychickým, neurovývojovým i chronickým somatickým onemocněním) nárok na služby osobní asistence, na individuální výuku a prostorovou orientaci.

V oblasti sociální a mluvní komunikace a také při práci s psaným textem mají tito studenti nárok na časovou kompenzaci (MŠMT, 2021).

V textu níže uvedeme některá specifika a konkrétní studijní potřeby jednotlivých skupin studentů v rámci kategorie F.

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Studenti s psychickými poruchami

Velmi důležité je, aby vyučující studentů s psychickými poruchami měli informaci o typu onemocnění a aby znali průvodní projevy poruch i doporučené přístupy ke studentům.

Vhodné proto je, když se osoba provádějící funkční diagnostiku nebo jiný poradenský/pověřený pracovník vysoké školy zapojí do případných konzultací studenta, řeší-li se nějaký studijní problém a může tak pomoci mediovat spolupráci s vyučujícím. Nezaujaté postoje, otevřenost v komunikaci, neodsuzování a nenálepkování je to, co studenti s psychickými poruchami v první řadě potřebují.

Potřeby studentů s psychickými obtížemi se odvíjejí i od povahy a průběhu psychického onemocnění a nezřídka ovlivňují i motivaci ke zvládnutí studia. V klidové fázi onemocnění je student schopen se nadchnout pro mnoho věcí a je odhodlán je zvládnout, pokud však dojde ke zhoršení onemocnění, dochází mnohdy k frustraci a výraznému oslabení zájmu o studium. Student by tedy ocenil odborné provázení studiem, např. s podporou poradenských služeb vysokých škol, případně také využije studijního asistenta, který mu může pomoci zprostředkovat aktuální informace z výuky, je-li např. student hospitalizován nebo je ve fázi, kdy se nemůže účastnit výuky.

Dlouhodobým vlivem samotného onemocnění a dopadem farmakologické léčby se u studentů velmi často objevuje oslabení kognitivních funkcí. Jde zejména o pozornost, paměť, pochopení a třídění informací, rychlost myšlení apod., tedy funkce podstatné pro schopnost učit se a úspěšně procházet studiem. Studenti například nejsou schopni zaměřit svou pozornost na výklad vyučujícího nebo studijní poznámky a nerozptylovat se přitom okolím či vtíravými myšlenkami, objevuje se u nich i častější sklony k prokrastinaci. Mnohdy selhává i schopnost organizace času a plánování studijních záležitostí (tvorba a odevzdání prací, úkolů a rovnoměrné rozložení studijních povinností nebo pružné řešení nastalých situací (Kol., 2016, s. 19). I vzhledem k výše uvedenému se velmi často doporučuje v rámci modifikovaných přístupů studijní asistence, časová kompenzace a individuální výuka.

„Mám strach, že vyučující mě bude považovat za lenocha, za někoho, kdo se chce jen ulít, nebo za někoho nepřizpůsobivého (někoho, kdo nemá dostatečnou snahu dělat všechny věci stejně jako ostatní studenti).“

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Studenti s neautistickými neurovývojovými poruchami

Studenti s poruchami v komunikaci (zejména s týká koktavosti a mutismu) mají zejména potřebu pozitivního přijetí své osobnosti a vhodné přístupy k nim, a to jak ze strany vyučujících, tak kolegů – studentů – ale i dalších servisních pracovníků vysokých škol, se kterými se setkávají.

K nim patří neupozorňování na poruchy řeči, nezdůrazňování potíží a nehodnocení verbálního projevu – to jsou faktory, které naopak přispívají ke vzniku logofobie.

Mezi nejčastěji čerpané formy podpory patří u studentů s narušenou komunikační schopností navýšení času, což studentům pomůže zejména v interaktivních formách výuky a ve zkouškových situacích. Dále je to možnost ve zvýšené míře využívat náhradních forem komunikace – např. písemné.

U studentů s vývojovou dysfázií může být problémem porozumění textům a písemné vyjádření, tj. formulování složitějších textů. Pomůže jim dobře strukturovaná přednáška nebo možnost konzultace s vyučujícím, pokud nějakému obsahovému celku neporozuměli. Doporučována bývá i studijní asistence, kterou např. zajišťuje kolega z kruhu. Může dát svému spolužákovi zpětnou vazbu ke srozumitelnost jeho vyjádření, případně také mu být pomocníkem při kontrole porozumění. Jazyková korektura textů může odhalit problémy studenta v písemné produkci i dát podnět pro sjednání nápravy v oblasti gramatiky a stylistiky (zejména u studentů s komorbiditou specifické poruchy učení).

Studenti s ADD/ADHD potřebují porozumění pro své obtíže, aby vyučující správně interpretovali určité projevy jejich chování. Problémy v soustředění či impulzivní reakce si může vyučující vykládat jako nezájem o daný obsah výuky a přinášet nepravdivý obraz o studentovi – např. nezájem, lenost, arogance, nižší inteligence – to jsou nejčastější nesprávné interpretace studentových obtíží. Problémy v exekutivních funkcích, ovlivňující průběh studia z hlediska jeho organizace, může pomoci řešit studijní asistence. Studenti s ADD/ADHD velmi profitují z poskytovaného psychologického poradenství, případně koučinku, kde mohou trénovat relaxační techniky, pracovat na sebepojetí, motivaci, či zvládnutí prokrastinace.  Na řadě vysokých škol fungují také studentští tutoři, kteří mohou pomoci při vstupním zorientování se v systému studia, zápisu do předmětů či zápisech na zkoušku.

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Studenti s chronickým onemocněním

Studenti s kolísavým zdravotním stavem, s bolestmi, častými rehabilitacemi a hospitalizacemi:

  •   Studenti mohou mít problémy při dlouhém sezení u počítače, z toho důvodu mohou pociťovat bolesti, a potřebují tedy přestávku. Setrvání v jedné pozici může u jiných studentů zase vést k nárazové potřebě pohybu, alespoň krátkému protažení apod. Studenti, kteří pravidelně docházejí k lékaři, mohou častěji chybět ve výuce. Bolestivé stavy mohou u studentů vést k tomu, že nezvládnou absolvovat celou přednášku (a to ať kontaktní, či online).
  •   U těchto studentů doporučujeme zohlednění jejich aktuálního stavu – některé dny může být jejich výkon lepší, někdy zase horší, proto je vhodné tolerovat zvýšenou unavitelnost a horší výkony i v těch aktivitách, které obvykle dobře zvládají.
  •   Vzhledem k proměnlivému zdravotnímu stavu (např. bolestem, únavě, po astmatickém/epileptickém záchvatu, nezřídka také psychickým obtížím) doporučujeme tolerovat nepřítomnost na výuce či pozdní příchody a brzké odchody z výuky (a to ať už online či prezenční). Studentům doporučujeme povolit plnění studijních povinností náhradním (individuálním) termínu.
  •   Studenti dále mohou mít problémy s psaním většího množství textu, zejména pokud si mají v průběhu online výuky dělat sami poznámky. Obtíže mohou nastat také při zpracování většího množství textu, zejména má-li být sepsán v relativně krátkém čase (např. do druhého dne).

Studentům, jejichž chronické onemocnění se projevilo až v průběhu života, např. během studia na střední škole, a zejména těm, u nichž se projevilo až v průběhu studia vysoké školy, je potřeba věnovat zvýšenou pozornost, neboť na takové studenty jsou kladeny nezměrné nároky – nutnost vyrovnat se s onemocněním, absolvovat časově i fyzicky náročnou léčbu, naučit se novým dovednostem, pomocí kterých mohou překonávat překážky (vlastní kompenzační mechanismy v kombinaci s dostupnými kompenzačními pomůckami), a současně s tím zvládat nároky studia. Takovým studentům je třeba ve zvýšené míře poskytovat kontinuální intenzivní podporu, a to jak psychologickou, tak speciálně pedagogickou a pedagogickou. Na místě je také možná úprava studijního plánu (rozložení ročníku prostřednictvím ISP, v nutných případech i přerušení studia). Studentům náleží při kontaktní výuce služba osobního asistenta, při distanční výuce tomu tak však není.

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Závěrem této kapitoly

Základem podpůrného procesu je bezpečný prostor a respektující vztah.

V případě, že si nebudete čímkoli jistí, obracejte se kromě odborníků na vaší vysoké školy i na samotné studenty – znají svůj aktuální stav nejlépe.

Užitečné odkazy

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková