Přístupy studujících k distanční výuce

Tuto kapitolu jsme připravili pro vás – pro studující s jinými obtížemi. Nejdříve shrneme obecná doporučení, poté zmíníme i jednotlivá doporučení z hlediska typologie vašich obtíží.

Obecná doporučení

Při nástupu ke studiu na vysoké škole se informujte o statutu studenta se specifickými potřebami (např. v univerzitních střediscích a poradnách, které se podporou studentů se SP zabývají, najdete je např. na webových stránkách Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami [1]).

Dostatek informací vám pomůže rozhodnout se, zda by pro vás mohl být statut studenta se specifickými potřebami přínosný.

  •   Po rozhodnutí, že má pro vás statut studenta se SP smysl, kontaktujte včas pověřeného pracovníka, který provádí funkční diagnostiku. Ta bude sloužit pro doporučení, jak by vaše studium mohlo být modifikováno.
  •   Pro funkční diagnostiku si připravte dokumenty, které dosvědčí vaše zdravotní či psychické znevýhodnění (nemělo by být starší 2 let).
  •   Seznamte se se studijním plánem vašeho studia ještě před funkční diagnostikou, zkuste si také dohledat anotace či charakteristiky jednotlivých předmětů – přemýšlejte, jaké nástrahy na vás ve studiu čekají. Můžete je řešit v rámci funkční diagnostiky, a tak již preventivně zamezit jejich vzniku.
  •   Součástí funkční diagnostiky je i doporučení opatření, které budete moct jako student se specifickými potřebami využívat. Seznamte se (např. na webových stránkách univerzitních center, odkaz na web asociace) s jejich popisy, pomohou vám lépe osvětlit jejich obsah i způsob využívání (jak je objednat, na koho se máte obrátit aj.).
  •   Najděte si informační zdroj mezi studenty (studenti vyšších ročníků, studenti z oborových studentských rad, skupiny studentů v rámci sociálních sítí – např. na Facebooku, Instagramu aj.) – mohou vám pomoci zorientovat se v tom, jak studium probíhá, jaké jsou zvyklosti na fakultě/katedře, kde budete studovat.
  •   Reflektujte, jaké podpůrné sítě budete využívat (poradenství na vysoké škole, psychoterapie v rámci klinického zařízení, tutorské služby atd.).

[1] AP3SP (2021, 29. 8). Podpora při studiu na VŠ.  Adresář odborných pracovišť. Dostupné z: https://www.ap3sp.cz/podpora-pri-studiu-na-vs/adresar-odbornych-pracovist/

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Studenti s psychickými poruchami

Základem našeho doporučení pro studenty je komunikace s vyučujícími. Oproti některým jiným skupinám studentů se specifickými potřebami, z běžné komunikace nemusí mít vyučující (zvláště u větších kurzů) žádné povědomí o vašich potížích.

Může si případnou absenci či zpoždění interpretovat jako váš nezájem. Proto otevřená a je včasná komunikace a vyjádření vašich potřeb základem pro přípravu na předmět, jeho průběh i úspěšné zakončení. Můžete mít obavy, zda najdete u konkrétního vyučujícího pochopení – pokud nebudete úspěšní, můžete se obrátit na pracovníka, který realizoval funkční diagnostiku nebo na jiného poradenského/pověřeného pracovníka fakulty s žádostí o pomoc při komunikaci s vyučujícím.

Distanční výuky se nemusíte obávat, může mít i své výhody. Co se osvědčuje?

  •   Aby byla efektivní, je výhodné si vytvořit pravidelný režim dne. Ten můžete mít i ve formě vytištěného listu, kalendáře, diáře apod. Vizuální kontrola a možnost zapisování pomáhá se strukturací i pozitivním pocitům za splněné dílčí kroky.
  •   Můžete si zkusit vytvořit na daný den dva plány. Jeden pro případ, že budete v dobrém psychickém stavu a druhý, pro případ, že budete mít slabší den. Je však potřeba, aby vaše plány byly realistické. Velké očekávání a nadhodnocení splnitelnosti cílů zvyšuje vnitřní frustraci a může prohloubit vaše psychické potíže. Do denního plánu si kromě studijních povinností a úkolů zařaďte i další aktivity, včetně času na jídlo. Aktivitou se myslí i čas na odpočinek, ať již aktivní či ten pasivní.
  •   Veďte si písemnou evidenci o tom, jak se vám dařilo plán dodržet. Učiňte tak veličinu „studijní aktivita, sebekázeň, …“ měřitelnou. Výsledek pravidelně po určité době (např. týden) vyhodnocujte. Nechtějte od sebe hned stoprocentní plnění plánu, buďte spokojený/á se zlepšením. Plán nesmí být maximalistický, potřebujete se sebou udělat dobrou zkušenost. Všichni jsme motivovaní především úspěchem, zkuste si ho tímto způsobem zajistit. Později od sebe můžete chtít víc.
  •   Myslete i na to, jakým způsobem ovlivňuje vaše případná medikace vaši soustředěnost během dne a podle toho také uzpůsobte mentální náročnost jednotlivých aktivit.
  •   Pro stabilitu vašeho psychického stavu je velmi důležitá i délka a kvalita spánku. Ta je předpokladem pro dobré fungování paměti, pozornosti, ale i pro celkové emoční ladění. Dále je to dodržování denního a spánkového režimu.
  •   Během distanční výuky ušetříte i nějaký čas, který byste jinak strávili cestováním na fakultu, využijte proto tento čas navíc tak, abyste jej naplnili hodnotně a ke své spokojenosti.
  •   Zkuste si udělat časový harmonogram výuky tak, abyste na svém pracovišti, odkud se budete připojovat na výuku či plnit studijní úkoly, byli 10 minut předem. Tím se vám dostane krátký prostor se na výuku naladit, technicky se zvládnout připravit atd.
  •   Vždy si kromě technických prostředků (mobil, tablet, počítač, notebook apod.) připravte i papír a psací pomůcky. Mnohé výzkumy ukazují, že forma poznámek tužka-papír je efektivnější než dělání si poznámek pomocí elektronického zařízení. Pokud vám však elektronické poznámky vyhovují více, pokračujte v nich.
  •   U pracoviště si připravte i vodu, studenti často během výuky zapomínají na příjem tekutin.
  •   K efektivnějšími studiu pomáhá i to, pokud se na výuku vhodně oblékneme a nepřipojujeme se v pyžamu. Tento prostý fakt pomáhá odlišit čas soukromí a čas práce/studia. Pokud je to možné, vytvořte si doma pracovní prostor, kde pravidelně pracujete a neděláte zde nic jiného.
  •   Pokud máme možnost nahrávání přednášky/semináře, určitě ji doporučujeme využívat. Pokud to vyučující sám nenabízí, zkuste jej o to požádat. V případě, že by vám nevyhověl, požádejte jej o to, zda si můžete vy sám/a hodinu pro své soukromé účely nahrávat.
  •   Může se stát, že i přes důslednou přípravu na výuku, pravidelný režim dne vám studium nepůjde podle plánu a vašich představ či se zhorší váš psychický stav. I v této situaci doporučujeme otevřenou komunikaci s vyučujícími. Věříme, že pokud vyučujícího informujete o aktuálních problémech, bude i on sám najít nějaké řešení, které by vám pomohlo zvládnout nároky předmětu.
  •   Můžete požádat o prodloužení lhůt pro odevzdání úkolů/prací, o omluvení absence ve výuce, apod. V případě, že máte plnit nějaký skupinový úkol, domluvte se na jeho realizaci, zda by nebylo ve vašem případě lepší individuální plnění. Pokud cítíte, že by vám pomohla individuální konzultace, požádejte o ni.
  •   Kdyby se váš psychický stav i přes poskytovanou psychoterapii, farmakologickou péči apod. zhoršil a vy nebude schopen/na nároky kurzu či celého studia zvládat, neváhejte se obrátit na studijní referentku nebo jinou pověřenou osobu fakulty, která má na starost studenty se specifickými potřebami. Určitě vám poradí, jaké jsou vaše možnosti (např. rozložení ročníku, individuální studijní plán atd.). Mohou to být i poradenští pracovníci VŠ, na koho se můžete obrátit o radu (např. na Univerzitě Karlově existují poradny na několika fakultách nebo přímo v Centru Carolina).

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Studenti s neautistickými neurovývojovými poruchami

Měli byste vědět, že váš problém v komunikaci nemusí být každému vyučujícímu zřejmý z hlediska toho, jak by vám měl pomoci. Ještě před samotnou výukou vyučujícího informujte, že patříte do kategorie F a jaká doporučení obsahuje posudek funkční diagnostiky.

Vyučující přivítají i konkrétní postupy, které právě vám pomáhají.

Podobný postup zvolte i v případě distanční výuky. Reflektujte, zda budete schopen/schopna se zapojit přímo do výuky formou svých výpovědí, nebo zda budete preferovat verbální komunikaci nebo se zapojíte formou chatových zpráv.

Dohodněte se také s vyučujícím, jaké podpůrné přístupy potřebujete při písemné zkoušce, jaké při ústním zkoušení, a to jak v rámci prezenční výuky, tak výuky distanční.

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Studenti s chronickým onemocněním

Podpůrné přístupy při studiu

  •   Při sebeobsluze a dalších fyzických aktivitách souvisejících se studiem nebo s činnostmi, které jsou součástí vzdělávacího programu (včetně ubytování a stravování v zařízeních, jejichž zřizovatelem je škola nebo které jste fakticky nucen využít při akcích organizovaných mimo sídlo školy) máte právo využívat služby osobního asistenta. O této možnosti se dozvíte více na své fakultě.
  •   Dále můžete čerpat individuální výuku, která v případě distanční výuky může využívat např. výukové metody i zcela odlišné od běžných výukových metod daného předmětu. To znamená, že vyučující vám může výuku tzv. „ušít na míru“ tak, aby pro vás byla i přes vaše specifické potřeby zvládnutelná.
  •   Využijte domácí prostředí ve svůj prospěch. Uspořádejte si pracovní prostředí podle svých představ, zvolte takovou polohu, která vám bude příjemná.

Inspirace studenta kategorie F: „Doma mne nestresuje prostředí, mám své pohodlí. Pokud mi není dobře, mohu použít kompenzační techniky v průběhu hodiny. Což při prezenční výuce nešlo.“ 

  •   I přes výše zmíněné je však jisté, že bez učení to stejně nepůjde. Pokud nevíte, jaký učební styl zvolit, nevíte si rady, jak se efektivně učit, můžete využít službu Nácvik studijních strategií, který se v online prostředí může mimo výše zmíněné zaměřovat také na nácvik efektivní práce s výpočetní, případně jinou kompenzační technikou.

O všech zmíněných službách se můžete informovat na své fakultě, např. u osoby vyčleněné pro podporu studentů se specifickými potřebami či na studijním oddělení. K jejich využívání je nezbytné začlenit je do vašeho posudku funkční diagnostiky. Pokud v něm doporučení uvedené nemáte, nebojte se odborníka, který vám posudek vystavil, požádat o aktualizaci posudku funkční diagnostiky.

Zásady pro atestování

Studenti s kolísavým zdravotním stavem, rehabilitacemi, hospitalizacemi:

  •   Nebojte se požádat o plnění studijních povinností a zkoušek v náhradním (individuálním) termínu a/nebo individuálním čase. Díky tomu se můžete na zkoušku zapsat na konkrétní hodinu, ve které vám bude umožněno zkoušku vykonat, aby byl eliminován čas čekání (ať už kontaktně či distančně). V návaznosti na posudek funkční diagnostiky můžete také preferovat vybraný typ atestace (ústní/písemná zkouška) a můžete čerpat zvýšenou časovou dotaci.
  •   Máte-li bolestivé onemocněním či takový zdravotní stav, který při námaze významně snižuje Vaši výkonnost a pozornost, lze doporučit distanční formu testování i po přechodu na kontaktní výuku. Zejména u studentů, kteří se na fakultu dopravují zdaleka, totiž může po fyzické námaze dojít k takovému poklesu schopností, při kterém student nebude schopen zkoušku vykonat, anebo ji vykoná s výrazně horším výsledkem.
  •   Pro atestace (písemným testem/ústní zkouškou) máte zpravidla v posudku uvedenou informaci o navýšení času na jeho zpracování (vyjádřeno v procentech). Obvykle tam také je uvedena informace, zda máte nárok preferovat způsob atestace (písemná, ústní). Pro některé studenty, kteří mají obtíže v písemném projevu, může být postačující, když vyučující nahradí test s otevřenými otázkami testem se zatrhávacími políčky. U jiných je nezbytné nahradit jej zkouškou ústní. Více informací jistě naleznete ve svém posudku a finální podobu atestace doladíte se svým vyučujícím. Dbejte však na to, abyste jej o této modifikaci uvědomili s dostatečným předstihem.

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Závěrem této kapitoly

Nebojte se o svých potřebách mluvit, jste to právě vy sami, kdo o vás ví nejvíce.

Doporučujeme vám být v kontaktu nejen s vyučujícími, ale také s pracovníky své fakulty, kteří jsou pověřeni prací se studenty se specifickými potřebami (kontaktní osoby/referentka/odborníci). V případě potřeby jsou to právě oni, kdo vám mohou poskytnout potřebnou podporu.

Užitečné odkazy

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková