Přístupy studentů – jak se na výuku připravit, o co a jak žádat, co pomáhá ve výuce, jak na zpracování úkolů ve výuce i pro atestování, jak na atestování

Podpůrné přístupy při studiu

Studenti s postižením horních končetin:

  •   V případě, že je pro vás obtížné či dokonce nemožné zaznamenávat si poznámky, způsobuje vám to bolesti či si nestíháte psát a zároveň sledovat vyučujícího, ozvěte se nejprve samotnému vyučujícímu s prosbou o zaslání prezentace. Někdy takové řešení nestačí či vyučující ke svému předmětu žádné vhodné poznámky nemá, v tom případě je užitečné využít služeb studijního asistenta. Tím se může stát ideálně některý z vašich spolužáků, který vám může nabídnout své poznámky, dovysvětlit obtížnou látku či předat informace z výuky, na které jste ze zdravotních důvodů chyběli. Vašemu spolužákovi za tuto službu náleží odměna ve formě stipendia a vy tak máte veškeré materiály přehledně k dispozici.

Studenti kategorie C1 i C2: 

  •   Při sebeobsluze a dalších fyzických aktivitách souvisejících se studiem nebo s činnostmi, které jsou součástí vzdělávacího programu (včetně ubytování a stravování v zařízeních, jejichž zřizovatelem je škola nebo které jste fakticky nucen využít při akcích organizovaných mimo sídlo školy) máte právo využívat služby osobního asistenta. O této možnosti se dozvíte více na své konkrétní fakultě.
  •   Dále můžete čerpat individuální výuku, která v případě distanční výuky může využívat např. výukové metody i zcela odlišné od běžných výukových metod daného předmětu. To znamená, že vyučující vám může výuku tzv. „ušít na míru” tak, aby byla pro vás i přes vaše specifické potřeby zvládnutelná.
  •   I přes výše zmíněné je však jisté, že bez učení to stejně nepůjde. Pokud nevíte, jaký učební styl zvolit, nevíte si rady, jak se efektivně učit, můžete využít službu Nácvik studijních strategií, která se v online prostředí může mimo výše zmíněné zaměřovat také na nácvik efektivní práce s výpočetní, případně jinou kompenzační technikou.
  •   Na vaší fakultě by dále měla být možnost bezplatného zapůjčení pomůcek jako jsou tablety, skenovací pera (která převádějí tištěný text do elektronické podoby, např. do MS Word), digitální pera (ta zase převádějí do elektronické podoby rukou psaný text), diktafony, skenery, digitální čtečky knih. Jsou užitečnými pomocníky, neváhejte je využít.

Příběh studenta s tělesným postižením
„Jsem student s mozkovou obrnou. Na vysokou školu jsem nastoupil před dvěma lety, a i přes svou diagnózu jsem se rozhodl studovat dva obory najednou. Co mi při zvládání studia nejvíce pomohlo? Díky posudku funkční diagnostiky jsem získal nárok na navýšení časové dotace u zkoušek, a to hlavně u zkoušek písemných či testových. Dále jsem využil možnosti zapůjčit si notebook, ten mi při studiu na cestách výrazně pomohl. Velice prospěšná pomůcka pro mne také bylo skenovací pero, které převádí text z papíru do elektronické podoby, např. do Wordu. Registraci mezi studenty se specifickým potřebami proto všem doporučuji.“

O všech zmíněných službách se můžete informovat na své fakultě, např. u osoby vyčleněné pro podporu studentů se specifickými potřebami či na studijním oddělení. K jejich využívání je nezbytné začlenit je do vašeho posudku funkční diagnostiky. Pokud zde toto doporučení uvedené nemáte, nebojte se odborníka, který vám posudek vystavil, požádat o aktualizaci posudku funkční diagnostiky.

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur


Doporučení pro atestování

Studenti s omezením mobility, problémy se sezením, častými rehabilitacemi: 

  •   Nebojte se požádat o plnění studijních povinností a zkoušek v náhradním (individuálním) termínu a/nebo individuálním čase. Díky tomu se můžete na zkoušku zapsat na konkrétní hodinu, ve které vám bude umožněno zkoušku vykonat, aby byl eliminován čas čekání (ať už kontaktně či distančně). V návaznosti na posudek funkční diagnostiky můžete také preferovat vybraný typ atestace (ústní/písemná zkouška) a můžete čerpat zvýšenou časovou dotaci.
  •   Máte-li bolestivé onemocněním či takový zdravotní stav, který vám při námaze významně snižuje výkonnost a pozornost, lze doporučit distanční formu atestace i po přechodu na kontaktní výuku. Zejména u studentů, kteří se na fakultu dopravují zdaleka, totiž může po fyzické námaze dojít k takovému poklesu schopností, že student nebude schopen zkoušku vykonat, anebo ji vykoná s výrazně horším výsledkem.

Studenti s postižením horních končetin:

  •   Pro atestace písemným testem máte zpravidla v posudku uvedenou informaci o navýšení času na jeho zpracování (vyjádřeno v procentech) či máte rovnou možnost požádat vyučujícího o atestaci ústní. Pro některé studenty může být postačující, když vyučující nahradí test s otevřenými otázkami testem se zatrhávacími políčky. Více informací jistě naleznete ve svém posudku a finální podobu atestace doladíte se svým vyučujícím. Dbejte však na to, abyste jej o této modifikaci uvědomili s dostatečným předstihem.

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur


Závěrem této kapitoly

Základem nastavení efektivní podpory při studiu je komunikace. Doporučujeme vám tedy o svých potřebách mluvit. Nebojte se požádat o aktualizaci informací uvedených v posudku funkční diagnostiky, pokud u vás došlo ke změně zdravotního stavu či vašich potřeb. Zároveň pokud je to jen trochu možné, doporučujeme uvažovat také dopředu, tzn. nastudovat si předem svůj studijní plán a předjímat možné budoucí obtíže ještě před tím, než doopravdy nastanou. Radu vám v této věci může poskytnout pracovník vyčleněný pro práci se studenty se specifickými potřebami, vedoucí katedry či studentský spolek.

Užitečné odkazy

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur