Podpůrné technické/technologické přístupy k modifikacím v online výuce

Elektronická forma komunikace a distanční výuka

Distanční výuka je vázána na využívání elektronické formy komunikace. Vysoké školy umožňují studentům, aby si osvojili základní dovednosti v práci s užívanými platformami, které ke komunikaci a distanční výuce jsou určeny (MS-Teams, Zoom, Moodle, Skype Google Meet, Google Clasroom).

Studenti s SPU nemají žádné bariéry v užívání těchto platforem (jako např. studenti se zrakovým nebo pohybovým postižením), mohou dobře zvládnout každou z nich. Přesto však mohou vykazovat dílčí potíže při jejich využívání. Jedná se např. o situace, kdy vyučující pracují v mnoha platformách distančního vzdělávání. Poruchy pozornosti nebo poruchy exekutivních funkcí mohou přinášet obtížnou orientaci, co která platforma vyžaduje, studenti s SPU si jednotlivé platformy mohou plést. Studenti se tak mohou zdržovat při řešení daných úkolů, případně se mohou při přihlášení se do výuky zpožďovat.

Vzhledem k pomalému čtení a problémům v porozumění textům, současně s možnými problémy v zápisech řečeného v rámci online přednášek či seminářů, si může student pomoci nahráváním mluveného slova na diktafon, případně požádat vyučujícího o nahrávku výuky. To se týká případu synchronní výuky. Asynchronní výuka přináší výhody, že si přednášku, která je uložena na nějakém úložišti, může student pustit vícekrát, může si ji také sekvenovat. Student také může využívat přerušované sledování přednášky vzhledem ke své zvýšené únavě, která doprovází práci s texty (např. při sledování prezentace). Vyučující mohou ale využívat postup, kdy je přednáška dána studentům k dispozici pouze v omezeném časovém limitu. V tom případě je možné, aby student se specifickou poruchou učení měl k přednášce delší přístup.

Pro zpracování seminárních prací na počítači mohou studenti využívat software, který zvládne zapsat text na základě diktování. Pro přípravu na ni může student využít skenovací pero (např. při práci s literaturou), podobně jako to dělá při běžné přípravě v rámci předmětu.

Atestování může být u studentů s SPU, bylo-li to doporučeno v posudku funkční diagnostiky, realizováno s podporou počítače (např. při ústní zkoušce zpracování osnovy, při písemné zkoušce zpracování celého textu). V distanční výuce se často v písemných testech využívají platformy, které umožní online zpracování a odeslání testu (např. Moodle, Google Forms). Vyučující však musí být dopředu informován, že student bude nárokovat delší čas na zpracování testu.

… jako vyučující se snažím vždy předpokládat, že mezi mými studenty může být vždy někdo se speciální potřebou ve vzdělání a já o něm nevím. Vyplatilo se mi na začátku semestru opakovat přání, aby se mi sami přihlásili elektronickou cestou, abychom nastavili konkrétní modifikace v mém kurzu. Stejnou výzvu opakuji na konci semestru, kdy připravuji online testy…

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Platformy pro online komunikaci, výuku a atestování

Nejčastější platformy, které využíváme pro komunikace se studenty, uvádíme níže.

Všechny jsou dostupné ve formě aplikací pro operační systémy Microsoft Windows, MacOS a Linux, stejně tak i disponují aplikace pro mobilní telefony a tablety se systémem Android a iOS.

  •   Google Meet – dobře dostupný nástroj pro online komunikaci a videokonference. Je třeba být přihlášek k účtu na Google. Když vás někdo ke schůzce pozve, účet na Google není potřeba.
  •   Microsoft Teams – prostřednictvím této platformy je možné pořádat schůzky v podobě audio/video hovoru, zakládat pracovní skupiny.
  •   Skype – další prostředek komunikace, lze využívat jak pro osobní komunikaci, tak i jako pracovní nástroj při výuce. Není příliš vhodný pro výuku většího množství studentů.
  •   ZOOM – alternativa Skype nebo Google Meet, pro pořádání schůzek delších než 45 minut je nutné mít k dispozici placenou licenci.

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Závěrem kapitoly

Pro osvojení si elektronických forem komunikace doporučujeme sledovat aktuální nabídky konkrétních vysokých škol.

Platí beze zbytku, že zatímco v počátečních etapách distanční výuky se vyučující s novou situací zpravidla museli vyrovnávat sami, postupně se ale formovala doporučení a metodická podpora jednotlivých vysokých škol. Na webových stránkách VŠ lze dohledat celou řadu materiálů a doporučení, pořádají se také metodická školení na osvojení si výukových platforem a vedení distanční výuky vůbec.

Neváhejte se na semináře či workshopy přihlásit, lze očekávat, že prvky distanční výuky najdou ve vysokoškolském vzdělávání uplatnění i v budoucnu.

Užitečné odkazy