Podpůrné technické/technologické přístupy k modifikacím v online výuce
Úvod
Pro lepší orientaci ve výkladu spojeném s prezentací studenti vítají zaslání prezentace, případně sylabu či osnovy přednášky, s předstihem, aby se s materiály mohli dopředu seznámit.
Zejména v předmětech, kde vyučující sdílí tabuli, na kterou píše, je pro takové studenty obtížné souběžně si zapisovat poznámky a kontrolovat text na tabuli. Zde může pomoci jak zmíněné zasílání studijních podkladů, tak i možnost přednášku si nahrát. Zaslání prezentací s předstihem je vhodné i z toho důvodu, že studenti, kteří při sledování obrazovky PC trpí únavou a pálením očí, si mohou prezentaci vytisknout a vpisovat si do ní vlastní poznámky.
Důležité je, aby prezentaci zaslal vyučující v přístupném a odemčeném souboru (prohledávatelelné PDF, Word, PPT) aby s ní student mohl pracovat, vyhledávat si v ní, graficky ji upravit, zvětšovat písmo atd. Záleží na dohodě se studentem, jaký formát právě jemu vyhovuje. V případě potřeby umožní převod do potřebného formátu program ABBYY FineReader. Tento software umožňuje převod obrázkových dokumentů do digitálních, editovatelných formátů, zejména do aplikací Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Powerpoint, do formátů RTF, HTML a také do prohledávatelných PDF.
Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová
Specifika podpory studentů s úplnou ztrátou zraku
Je doporučeno zasílat studentům informace či prezentace v jednoduché černobílé formě, ideálně ve formátu Word, velmi přínosné je, pokud mohou studenti získat materiály před přednáškou.
Důležité je, aby student se soubory mohl pracovat, vyhledávat si v nich, zvětšovat písmo, používat čtecí zařízení. Záleží na dohodě se studentem, jaký formát právě jemu vyhovuje.
Atesty
U písemných atestací potřebují studenti se SP navýšit časový limit, případně lze volit ústní zkoušení, pokud byla tato modifikace doporučena v posudku funkční diagnostiky. Vyučující může taktéž případně tolerovat ortograficky nepřesné zápisy slov a termínů.
Platformy pro online komunikaci
Distanční výuka probíhá převážně online formou, a proto je třeba volit takové nástroje, které by mohl používat i zrakově postižený a jsou přístupné s asistivními technologiemi. Za tímto účelem může zrakově postižený používat PC se speciálními softwary, notebook či mobilní telefony a tablety s hlasovým výstupem.
- Google Meet – poměrně dobře přístupným nástrojem pro online komunikaci a videokonferenci. Je možné ho používat přes Android i iOS, ve Windows 10 funguje v prohlížečích Chrome, Edge i FireFox. Je třeba být přihlášen k účtu Google. Když vás ke schůzce někdo pozve, účet Google není třeba. Podrobnější návod zde.
- Zoom – videokonferenční nástroj vhodný pro online výuku a je přístupný odečítačům obrazovky. V této aplikaci je možné se orientovat i pomocí klávesových zkratek. Je vhodný pro ústní zkoušení formou videokonference. Zoom umožňuje, jak běžné funkce ztišení mikrofonů účastníků, sdílení plochy, chatování mezi účastníky nebo zaznamenávání konference ve formě videa, tak funkce pokročilé, jako například možnost sdílení prezentace. Podrobnější návod zde.
- Microsoft Teams – i tento nástroj je přístupný s odečítačem obrazovky, ale s jistými omezeními. Pro studenty se zrakovým postižením, kteří potřebují využívat klávesové zkratky, není tato platforma vhodná. Teams je služba společnost Microsoft, lze v něm pořádat schůzky v podobě audio/video hovoru. Opět funguje ve Windows 10, na platformě Android i iOS. Lze také použít běžný internetový prohlížeč bez nutnosti instalace aplikací. Podrobnější návod zde.
- Skype – další prostředek komunikace, lze jej využívat jak pro osobní komunikaci, tak i jako pracovní nástroj při výuce. Lze ho používat na stolním PC i mobilních zařízeních (Windows, iOS, MacOS, Android). Podrobnější informace zde.
Je tedy důležité vědět, jaké technologie student používá a jak s nimi umí pracovat. Na základě toho se pak volí nástroj, ve kterém bude komunikace probíhat. Neboť je nutné, aby tento nástroj zvládl ovládat student sám, aby nepotřeboval asistenci další osoby, aby se mohl ve virtuálním prostředí pohybovat samostatně za pomocí technologií, se kterými umí pracovat.
Při používání nástrojů online komunikace je nezbytné zajistit kvalitní internetové připojení tak, aby výuka mohla probíhat kvalitně bez přerušení, toto platí jako pro vyučující, tak pro studenty či jejich rodiče.
Při výuce matematiky může být dobře využitelný nástroj ozvučená kalkulačka, která je navržena přímo pro potřeby zrakově postižených. Jedná se o mobilní aplikaci VOCalc. Aplikace má velmi dobře čitelný a kontrastní vzhled. Pro nevidomé jsou tlačítka přístupná.
Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová
Jaká výpočetní technika by mohla pomoci?
Jedná se o speciální softwary ve formě čtecích zařízení či softwarových lup. Jsou vhodné ke čtení, psaní, ke zpřístupnění a zpracování informací, dokáží také zvětšovat text.
PC může mít hlasový či hmatový výstup. Nevidomý uživatel obsluhuje počítač (digitální čtecí zařízení s hlasovým výstupem) pouze pomocí klávesnice (klávesových zkratek), slabozraký uživatel obsluhuje počítač (digitální zvětšovací lupa) pomocí zvětšovacího programu, kdy vidí pouze malou část obrazovky. Tyto pomůcky slouží především pro komunikaci a získávání informací.
- Čtecí zařízení: Software převádějící informace do alternativního výstupu (hlasový – informace jsou předčítány počítačem – nebo hmatový – pomocí braillského řádku jsou informace převáděny do Braillova písma).
- Softwarové lupy: Program, který zvětšuje informace na obrazovce počítače. Možná je i kombinace hlasového výstupu, jakožto hlasová podpora.
- Braillský řádek: Zobrazuje informace pomocí Braillova písma. Využívají ho většinou ti uživatelé, kteří jsou nevidomí od narození či dětství. Důležitý komponent při práci s odbornými a rozsáhlými texty. Braillský řádek se připojuje k PC, speciální braillský řádek může samostatně sloužit jako zápisník.
- Čtečky tištěných předloh: Čtečky převádějí tištěnou předlohu na hlasový výstup.
- OrCam My EyeOrCam: Malá kamera, která je magnety přichycena k nožičkám brýlové obruby. Kamera snímá prostor před uživatelem, dotykovými gesty hlasovým výstupem sděluje informace, které kamera sejme. Studenti takto mohou předčítat knihy či text před sebou. Další pomůcky pro zrakově postižené: diktafony, digitální zápisníky, Pichtův psací stroj.
Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová
Služba digitalizace studijních materiálů
Materiály jsou zpracovávány na základě Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle Metodiky k úpravám elektronických textů pro zrakově postižené čtenáře.
O digitalizaci žádá studující na základě povinné či doporučené studijní literatury.
Materiál k digitalizaci přinese studující sám/sama nebo se na jeho zapůjčení domluví s pracovníky střediska.
Titul je vždy připravován v co nejkratším možném termínu. Přesto doporučujeme vzhledem k náročnosti digitalizace zadávat požadavky co nejdříve. Lhůty se běžně pohybují od řádu dnů (v případě krátké předlohy či převodu do formátu PDF) až po řády měsíců (v případě textů rozsáhlých nebo po formální a obsahové stránce velmi komplexních, příp. špatně dostupných). Součástí digitalizace je také proces adaptace původní předlohy, tedy soustava takových redakčních úprav, v jejichž důsledku bude elektronický zdroj smyslově přístupný cílové skupině, a to při udržení co největší informační hodnoty předlohy.
Příprava elektronického dokumentu může mít s ohledem na povahu předlohy a požadavky uživatele několik podob (z konkrétní použité podoby také pramení časová náročnost celého procesu).
Další podpůrné služby pro studenty se zrakovým postižením:
- braillský tisk (možný také soutisk – černotisk + braillovo písmo);
- černotisk/barevný tisk;
- zvětšování textových materiálů;
- vazba tištěných materiálů (kroužková vazba);
- konzultace pro práci se studijním systémem, vyhledávání v knihovních databázích;
- kurzy práce s výpočetní technikou a platformami pro distanční výuku;
- tyflografický tisk na fuseru – hmatový termotisk;
- studovna – možnost práce se speciálními softwary (JAWS, Zoomtext, NVDA);
- informační a poradenské služby pro studentky a studenty.
Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová
Závěrem této kapitoly
Jak již bylo zmíněno, student se zrakovým postižením, který se hlásí na vysokou školu, by měl mít osvojené dovednosti, které mu umožní v co největší možné míře kompenzovat nedostatek přístupu k informacím způsobený zrakovým postižením.
Obecnou minimální dovedností studentů se specifickými potřebami je informatická a technická gramotnost, jež umožňují využívání specifických kompenzačních a reedukačních pomůcek a technologií a zajišťující maximální nezávislost na individuální asistenci.
Podpora studentů se specifickými potřebami je zajišťována různými subjekty podpory ve vzájemné součinnosti. Zabezpečují ji zejména kontaktní osoby pro studenty se specifickými potřebami na příslušných fakultách, speciální pracoviště a poradny zaměřené na jednotlivé cílové skupiny studentů, garanti studijních programů, ostatní odborní pracovníci, pracovníci studijní oddělení příslušných fakult a v neposlední řadě vyučující, ale také studenti a ostatní pracovníci Univerzity.
Užitečné odkazy
- Poradenské centrum UJEP (2024, 5.2.). Uchazeči/studenti se zrakovým postižením. Dostupné z: https://poradenske-centrum.ujep.cz/cs/uchazeci-studenti-se-zrakovym-postizenim/
- Centrum Carolina – UK Point (2021, 29. 8.). Nabídka služeb. Univerzita Karlova. Dostupné z: https://centrumcarolina.cuni.cz/CC-25.html
- Ceník služeb. (2021, 8. 9.) ELSA. Dostupné z: https://www.elsa.cvut.cz/index.php?m=pro_verejnost&menu=cenik-sluzeb
- Pélion (2021, 9. 9.). Pélion – vzdělávací portál o výpočetní technice pro zrakově postižené. Dostupné z: https://www.portal-pelion.cz/
Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová