Podpůrné přístupy vyučujících, modifikace výuky – před výukou, ve výuce, při atestování

Podpůrné přístupy při studiu

Studenti s omezením mobility, problémy se sezením, častými rehabilitacemi: 

  •   V případě delšího výkladu studentům velmi pomáhá, když jim vyučující zašle prezentaci s předstihem, neboť si ji mohou vytisknout a vpisovat své poznámky přímo do ní, případně si ji mohou otevřít na tabletu a na PC dopisovat informace nad rámec. Pokud by v některých předmětech prezentace nebyly doprovodným učebním materiálem, je možné studenty vybavit osnovou přednášky, rozšířeným sylabem aj. V případě, že nebude tento způsob postačovat, je možné studentům doporučit spolupráci se studijním asistentem, který jim může zasílat své zápisky (studijním asistentům náleží za tuto práci odměna). V případě potřeby lze studentům povolit nahrávání přednášky např. na diktafon, či přímo prostřednictvím online komunikačního nástroje (MS Teams, Zoom, …).
  •   Stejně jako u kontaktní výuky lze studentovi nabídnout možnost samostudia (zaslané prezentace, zvuková nahrávka přednášky). V posudku funkční diagnostiky lze také nalézt, zda má student nárok na individuální výuku.
  •   Studenti s postižením dolních končetin mohou zejména při dlouhé výuce pociťovat bolesti zad, nohou či jiného charakteru, může u nich docházet k poklesu koncentrace, ke zvýšené unavitelnosti. Studenti by tak měli mít možnost distanční výuku opustit a projít se (mají-li nárazovou potřebu pohybu), protáhnout se či se z výuky dokonce odhlásit, nemohou-li dále pokračovat. Zbytek přednášky by pak měli mít možnost si pustit ze záznamu.
  •   Studentům s častými rehabilitacemi, hospitalizacemi či bolestmi lze povolit možnost náhradního plnění předmětů vyžadujících pravidelnou účast na online vzdělávání, účast ve výuce zde může být zčásti či zcela nahrazena individuálním studiem (seminární úkol, kontrolované samostudium apod.).

Překvapivý pozitivní aspekt distanční výuky

 „Stejně tak jako mince má dvě strany, tak ani distanční výuka nepřinesla jen to špatné, má také pozitivní důsledky. Zatímco během kontaktní výuky neměli například dlouhodobě hospitalizovaní studenti možnost udržovat těsný kontakt s vyučujícími a spolužáky a zejména moci studovat a mít stejný přístup ke zdrojům a přednáškám jako spolužáci, kteří se výuky fyzicky účastní, nyní se situace změnila. Nutnost rychlé, téměř okamžité adaptace na distanční výuku a s tím související přenos přednášek do online prostředí, umožnily nově i studentům, kteří by se výuky za běžných okolností nemohli zúčastnit, aby se výuky účastnili ve stejné míře, jako jejich ostatní spolužáci. Zejména nahrávání přednášek v míře, která dříve nebyla vůbec možná, a kterou s sebou přineslo právě online komunikační prostředí, se ukazuje být pro studenty se specifickými potřebami velmi užitečnou formou podpory – studenti s pohybovým postižením, kteří se z důvodu zhoršení zdravotního stavu nemohou zúčastnit (online či kontaktní) výuky, či studenti, kteří z důvodu bolestí a zvýšené unavitelnosti nevydrží celou přednášku, si mohou záznam pouštět postupně po takových časových úsecích, které jsou pro ně zvládnutelné.“ (Kucharská & Janyšková, v recenzním řízení)

Studenti se zhoršenou motorikou horních končetin: 

  •   Studenti se zhoršenou motorikou horních končetin mohou vykazovat problémy s rychlým psaním či se psaním většího množství textu. V případě delšího výkladu jim tedy velmi pomáhá, když jim vyučující zašle prezentaci s předstihem, neboť si ji mohou vytisknout a vpisovat své poznámky přímo do ní, případně otevřít na tabletu a na PC dopisovat informace nad rámec. Pokud by v některých předmětech prezentace nebyly doprovodným učebním materiálem, je možné studenty vybavit osnovou přednášky, rozšířeným sylabem aj. V případě, že nebude tento způsob postačovat, je možné studentům doporučit spolupráci se studijním asistentem, který jim může zasílat své zápisky (studijním asistentům náleží za tuto práci odměna). V případě potřeby lze studentům povolit nahrávání přednášky např. na diktafon, či přímo prostřednictvím online komunikačního nástroje (MS Teams, Zoom, …).
  •   V případě zpracovávání seminárních prací (psaných v ruce/na PC), mohou mít studenti z důvodu pomalejšího tempa či rychlejší unavitelnosti ruky problémy s dodržením termínu pro odevzdání (zejména má-li práce být odevzdána ze dne na den). V případě zpracování delších písemných prací proto doporučujeme prodloužení lhůty pro odevzdání.
  •   Obtíže pramenící ze zhoršené motoriky horních končetin se mohou projevovat také v plnění dalších, zejména praktických, úkolů samostudia či v praktické přípravě. Týká se to zejména tzv. výchov (hudební, výtvarné, příp. tělesné) a jedná se o skicování, kresbu a malbu, cvičení na hudební nástroj, tělesné cvičení, dále předmětů technických, jako jsou například informační technologie, architektura, grafika (zde se jedná např. o modelování v grafických programech). Mezi hlavní možné obtíže studentů, které mohou mít negativní vliv na (ne)plnění jejich průběžných studijních povinností a přípravu na atestaci, lze zařadit zvýšenou unavitelnost, pomalost, neobratnost prstů, zvýšenou chybovost a třes rukou (při kresbě, při prstokladu, …). V případě, že by student nebyl schopen dokončit činnost včas (dokreslit obraz během online semináře, dohrát během přehrávky celou skladbu), doporučujeme prodloužit čas, popř. dát mu možnost dokončit dílo či činnost v náhradním termínu. Ke kontrole jeho činnosti lze přistupovat i velmi kreativně, pokud např. student není v čase domluvené konzultace/kontroly studia – např. přehrávky – schopen skladbu zahrát a zároveň je jeho stav tak proměnlivý, že není jisté, že na náhradní schůzce bude schopen skladbu odehrát, může ji natočit v momentě, kdy mu to jeho zdravotní stav dovoluje, a výsledek zaslat vyučujícímu či nasdílet v online komunikačním nástroji.

Studenti s mozkovou obrnou: 

  •   Řešením jsou výše uvedená opatření (např. student si látku dostuduje samostatně ze zaslané prezentace, požádá studijního asistenta, který mu předá informace, které mu při výkladu unikly, případně mu látku dovysvětlí).

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur


Zásady pro atestování

Studenti s omezením mobility, problémy se sezením, častými rehabilitacemi: 

  •   Studentům lze v návaznosti na výše uvedené problémy umožnit plnění studijních povinností a zkoušek v náhradním (individuálním) termínu a/nebo individuálním čase, kdy se na zkoušku student zapíše na konkrétní hodinu, ve které mu bude umožněno zkoušku vykonat, aby byl eliminován čas čekání (ať už kontaktně či distančně). V návaznosti na posudek funkční diagnostiky může student preferovat typ atestace (ústní/písemná zkouška) a může čerpat zvýšenou časovou dotaci.
  •   U studentů s bolestivým onemocněním či takovým zdravotním stavem, který při námaze významně snižuje jejich výkonnost a pozornost, lze doporučit distanční formu atestování i po přechodu na kontaktní výuku. Zejména u těch, kteří se na fakultu dopravují zdaleka, totiž může po fyzické námaze dojít k takovému poklesu schopností, že student nebude schopen zkoušku vykonat, anebo ji vykoná s výrazně horším výsledkem.

Studenti s postižením horních končetin: 

  •   Atestace je vhodné realizovat ústně (kontaktně či distančně), v posudku funkční diagnostiky lze dohledat, zda má být pro atestaci prodloužen čas. Využít lze také testy, ve kterých studenti zatrhnutím příslušného políčka vybírají správnou odpověď. Testy, do kterých se odpovědi vpisují, pak bývají nevhodné.
  •   U těchto studentů doporučujeme tolerovat možnou zvýšenou chybovost či pomalejší tempo při činnostech jemné motoriky např. hra na hudební nástroj. Je na místě přihlédnout k aktuálnímu stavu studenta – je možné, že některé dny bude jeho výkon lepší a student bude schopen poměrně dlouhé a bezchybné hry na nástroj, zatímco jindy může být jeho výkon horší či výkonu nebude schopen vůbec. Toto možné kolísání výkonu je vhodné zohlednit a tolerovat zvýšenou unavitelnost a horší výkony i v těch skladbách, které již má student osvojené a obvykle je dobře zvládá. Stejný přístup doporučujeme i v dalších praktických předmětech (výtvarná výchova, informační technologie atp.). Kazy na díle způsobené nekontrolovatelnými záškuby ruky (kresba, grafický program) doporučujeme nehodnotit zhoršením známky.

Studenti s mozkovou obrnou: 

  •   Z titulu výše uvedených obtíží lze studentovi umožnit zvolit typ atestace (ústní/písemná zkouška), prodloužit čas na řešení úkolů a atestací, viz doporučení posudku funkční diagnostiky.

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur


Závěrem této kapitoly

Při jakýchkoli pochybnostech komunikujte. Pokud je pro vás posudek funkční diagnostiky špatně srozumitelný, rádi byste se o konkrétní diagnóze a jejích funkčních dopadech dozvěděli více do hloubky, potřebujte poradit, jaké postupy a úpravy můžete využívat, neváhejte se obrátit na odborníka, který studentovi vypracoval posudek funkční diagnostiky.

Nezapomeňte, že cenné informace můžete získat také od samotného studenta, neboť je to právě on, kdo zná svůj zdravotní stav nejlépe, nebojte se ho tedy zeptat. Věnujte prostor otázce: „Co je možné změnit, aby student s postižením lépe zvládat své studijní povinností?“.

Užitečné odkazy

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur