Nová éra vzdělávání

„Nejistota v lidech podněcuje hledání nových řešení.“ – Sophie Soklaridis

Klíčová slova: světová pandemie, nouzová dálková výuka, on-line vzdělávání, distanční vzdělávání, duševní zdraví, pozitivní zdraví, well-being, akademický well-being

Tak, jak se onemocnění způsobené virem SARS-CoV-2 (COVID-19) šířilo po celém světě, zaváděly politické orgány jednotlivých zemí „lockdowny“ nebo svým obyvatelům nařizovaly zůstávat v bez- pečí domova. Pro tato opatřením byla vysokoškolským studentům na několik semestrů odebrána možnost zúčastnit se prezenčního studia. Zákaz kontaktního vzdělávání v již tak omezených spole- čenských stycích zamezil studentům osobní kontakt nejen s ostatními studenty, ale také s učiteli.

Taková opatření účinně chrání veřejné zdraví, protože významně zpomalují šíření viru. Zároveň lze ale velmi dobře předpokládat, že na na tato opatření doplatí vysokoškolští studenti v podobě zhoršení stavu jejich psychického well-beingu. V posledních dvaceti letech jsme díky řadě pandemií zjistili, jaký mají takové události vliv na duševní zdraví. Na základě těchto zkušeností a rozsahu stávající pandemie víme, že se míra duševních poruch zvýšila. Nepříznivé dopady na duševní pohodu pocítila nejen široká veřejnost, ale také studenti všech úrovní vzdělávání, tedy i vysokoškolští studenti, kteří při pandemii COVID-19 opustili lavice jako první a vraceli se do škol jako poslední.

Zdraví a mentální well-being vysokoškolských studentů
Koncept tradičního vzdělávání se za poslední desetiletí radikálně změnil a vzhledem k tomu, co jsme se naučili během mimořádné výuky realizované „na dálku” v době pandemie COVID-19, můžeme s určitostí říci, že budoucnost vzdělávání patří radikálnímu rozvoji on-line výuky a distančnímu vzdělávání.

Krize spojená s onemocněním COVID-19 a z ní vyplývající krize v oblasti zdraví a duševní pohody, jsou celosvětové problémy, které vyžadují zásah na globální úrovni. Vzdělávání týkající se zdraví a mentálního well-beingu a intervence v oblasti duševního zdraví jsou nezbytně nutným krokem pro snížení psychologických následků světové pandemie COVID-19. Zároveň jsme také poznali, jak může být edukace o zdraví a mentálním well-beingu zásadní pro budoucí pozitivní vývoj distančního vzdělávání. Je zapotřebí, aby studenti distančního vzdělávání, kteří nemohou využívat luxusu pravidelného osobního setkávání s ostatními studenty a učiteli (na rozdíl od výuky kontaktní), studovali nejen efektivně, ale také se zodpovědným ohledem na své zdraví.

Pro účely zdravého distančního vzdělávání byly zpracovány různé pomůcky podpory duševního zdraví a mentálního well-beingu a výzkumů věnujících se jejich účinnosti stále přibývá. Předkládané metodologické materiály k akademickému well-beingu vysokoškolských studentů nabízí doporučení založená na nejaktuálnějších důkazech, která si kladou za cíl nejen vám pomoci cítit se psychicky lépe, ale také podpořit vaši akademickou úspěšnost.

Reference

  1. Journal of education for teaching: international research and pedagogy — ISSN 0260-7476 — Roč. 46, č. 4 (September) (2020), s. 472-483.
  2. AMIRKHAN, James H., Graham K. BOWERS a Christina LOGAN. Applying stress theory to higher education: lessons from a study of first-year students. Studies in Higher Education. Routledge, 2020, roč. 45, č. 11, s. 2231–2244. ISSN 0307-5079. DOI: 10.1080/03075079.2019.1601692.
  3. Barton, Susanne Garvis, Viviana Sappa (editors). Cham, Switzerland : Palgrave Macmillan, [2020] — xxvii, 351 pages. ISBN 978-3-030-26052-1
  4. AMPONSAH, Kwaku Darko et al. Stressors and coping strategies: The case of teacher education students at University of Ghana. Cogent Education. Cogent OA, 2020, roč. 7, č. 1, s. 1727666. ISSN null. DOI: 10.1080/2331186X.2020.1727666.
  5. BALORAN, Erick T. Knowledge, Attitudes, Anxiety, and Coping Strategies of Students during COVID-19 Pandemic. Journal of Loss and Trauma. Routledge, 2020, roč. 25, č. 8, s. 635–642. ISSN 1532-5024. DOI: 10.1080/15325024.2020.1769300.
  6. ARRIBATHI, Abdul Hamid et al. An Analysis of Student Learning Anxiety During the COVID-19 Pandemic: A Study in Higher Education. The Journal of Continuing Higher Education. Routledge, 2021, roč. 0, č. 0, s. 1–14. ISSN 0737-7363. DOI: 10.1080/07377363.2020.1847971.
  7. BIBER, Duke D., Bridget MELTON a Daniel R. CZECH. The impact of COVID-19 on college anxiety, optimism, gratitude, and course satisfaction. Journal of American College Health. Taylor & Francis, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–6. ISSN 0744-8481. DOI: 10.1080/07448481.2020.1842424.
  8. BOLUMOLE, Motunrola. Student life in the age of COVID-19. Higher Education Research & Development. Routledge, 2020, roč. 39, č. 7, s. 1357–1361. ISSN 0729-4360. DOI: 10.1080/07294360.2020.1825345.
  9. CAHAPAY, Michael B. Stranded College Students amid Corona Virus Disease 2019 Pandemic: An Existential Phenomenology. Journal of Loss and Trauma. Routledge, 2020, roč. 25, č. 6–7, s. 598–604. ISSN 1532-5024. DOI: 10.1080/15325024.2020.1770955.
  10. CLEOFAS, Jerome Visperas. Life Interruptions, Learnings and Hopes among Filipino College Students during COVID-19 Pandemic. Journal of Loss and Trauma. Routledge, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–9. ISSN 1532-5024. DOI: 10.1080/15325024.2020.1846443.
  11. KIBBEY, Mindy M., Erick J. FEDORENKO a Samantha G. FARRIS. Anxiety, depression, and health anxiety in undergraduate students living in initial US outbreak “hotspot” during COVID-19 pandemic. Cognitive Behaviour Therapy. Routledge, 2021, roč. 0, č. 0, s. 1–13. ISSN 1650-6073. DOI: 10.1080/16506073.2020.1853805.
  12. LIU, Cindy H. et al. Priorities for addressing the impact of the COVID-19 pandemic on college student mental health. Journal of American College Health. Taylor & Francis, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–3. ISSN 0744-8481. DOI: 10.1080/07448481.2020.1803882.
  13. MOHLMAN, Jan, Leah M. WATSON a Corey H. BASCH. The COVID-19 Inventory: Measuring anxiety related to illness pandemic across college males and females. Journal of Prevention & Intervention in the Community. Taylor & Francis, 2021, roč. 49, č. 2, s. 163– 178. ISSN 1085-2352. DOI: 10.1080/10852352.2021.1908204.
  14. PAN, Haimin. A Glimpse of University Students’ Family Life Amidst the COVID-19 Virus. Journal of Loss and Trauma. Routledge, 2020, roč. 25, č. 6–7, s. 594–597. ISSN 1532-5024. DOI: 10.1080/15325024.2020.1750194.
  15. PASCOE, Michaela C., Sarah E. HETRICK a Alexandra G. PARKER. The impact of stress on students in secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth. Routledge, 2020, roč. 25, č. 1, s. 104–112. ISSN 0267-3843. DOI: 10.1080/02673843.2019.1596823.
  16. RICHARDSON, Clarissa M. E., Wilson T. TRUSTY a Kylie A. GEORGE. Trainee wellness: self-critical perfectionism, self-compassion, depression, and burnout among doctoral trainees in psychology. Counselling Psychology Quarterly. Routledge, 2020, roč. 33, č. 2, s. 187–198. ISSN 0951-5070. DOI: 10.1080/09515070.2018.1509839.
  17. SCOTTA, Ana Veronica, Mariela Valentina CORTEZ a Agustín Ramiro MIRANDA. Insomnia is associated with worry, cognitive avoidance and low academic engagement in Argentinian university students during the COVID-19 social isolation. Psychology, Health & Medicine. Taylor & Francis, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–16. ISSN 1354-8506. DOI: 10.1080/13548506.2020.1869796.
  18. ADEDOYIN, Olasile Babatunde a Emrah SOYKAN. Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments. Routledge, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–13. ISSN 1049-4820. DOI: 10.1080/10494820.2020.1813180.
  19. BRYSON, John R. a Lauren ANDRES. Covid-19 and rapid adoption and improvisation of online teaching: curating resources for extensive versus intensive online learning experiences. Journal of Geography in Higher Education. Routledge, 2020, roč. 44, č. 4, s. 608–623.ISSN 0309-8265. DOI: 10.1080/03098265.2020.1807478.
  20. CARRILLO, Carmen a Maria Assunção FLORES. COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education. Routledge, 2020, roč. 43, č. 4, s. 466–487. ISSN 0261-9768. DOI: 10.1080/02619768.2020.1821184.
  21. DONITSA-SCHMIDT, Smadar a Rony RAMOT. Opportunities and challenges: teacher education in Israel in the Covid-19 pandemic. Journal of Education for Teaching. Routledge, 2020, roč. 46, č. 4, s. 586–595. ISSN 0260-7476. DOI: 10.1080/02607476.2020.1799708.
  22. FIRAT, Mehmet a Aras BOZKURT. Variables affecting online learning readiness in an open and distance learning university. Educational Media International. Routledge, 2020, roč. 57, č. 2, s. 112–127. ISSN 0952-3987. DOI: 10.1080/09523987.2020.1786772.
  23. JOOSTEN, Tanya a Rachel CUSATIS. Online Learning Readiness. American Journal of Distance Education. Routledge, 2020, roč. 34, č. 3, s. 180–193. ISSN 0892-3647. DOI: 10.1080/08923647.2020.1726167.
  24. LEE, Kyungmee et al. Student learning during COVID-19: It was not as bad as we feared. Distance Education. Routledge, 2021, roč. 42, č. 1, s. 164–172. ISSN 0158-7919. DOI: 10.1080/01587919.2020.1869529.
  25. MAJUMDAR, Piya, Ankita BISWAS a Subhashis SAHU. COVID-19 pandemic and lockdown: cause of sleep disruption, depression, somatic pain, and increased screen exposure of office workers and students of India. Chronobiology International. Taylor & Francis, 2020, roč. 37, č. 8, s. 1191–1200. ISSN 0742-0528. DOI: 10.1080/07420528.2020.1786107.
  26. MURPHY, Michael P. A. COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy. Routledge, 2020, roč. 41, č. 3, s. 492–505. ISSN 1352-3260. DOI: 10.1080/13523260.2020.1761749.
  27. SANGSTER, Alan, Greg STONER a Barbara FLOOD. Insights into accounting education in a COVID-19 world. Accounting Education. Routledge, 2020, roč. 29, č. 5, s. 431–562. ISSN 0963-9284. DOI: 10.1080/09639284.2020.1808487.
  28. David S. Rosenthal Center for Wellness and Health Promotion at Harvard University Health Services (2021). Your wellbeing. [7/10/2021; on-line] available at: https://wellness.huhs.harvard.edu/your-wellbeing
  29. Kelly-Ann Allen and Peggy Kern (2020). Boosting school belonging:practical strategies to help adolescents feel like they belong at school. Abingdon, Oxon ; New York, NY : Routledge Taylor & Francis Group, [2020] ISBN 978-1-138-30508-3
  30. Eric Rossen (2020). Supporting and educating traumatized students: a guide for school-based professionals / edited by Eric Rossen — Second edition. New York, NY : Oxford University Press, [2020] 411pgs. ISBN 978-0-19-005273-7
  31. BATCHELOR, Rachel et al. Student perspectives on mental health support and services in the UK. Journal of Further and Higher Education. Routledge, 2020, roč. 44, č. 4, s. 483–497. ISSN 0309-877X. DOI: 10.1080/0309877X.2019.1579896.
  32. CAGE, Eilidh et al. Barriers to accessing support for mental health issues at university. Studies in Higher Education. Routledge, 2020, roč. 45, č. 8, s. 1637–1649. ISSN 0307-5079. DOI: 10.1080/03075079.2018.1544237.
  33. LAZAREVIC, Bojan a David BENTZ. Student Perception of Stress in Online and Face-to- Face Learning: The Exploration of Stress Determinants. American Journal of Distance Education. Routledge, 2021, roč. 35, č. 1, s. 2–15. ISSN 0892-3647. DOI: 10.1080/08923647.2020.1748491.
  34. LUCIANO, Francesco et al. COVID-19 lockdown: Physical activity, sedentary behaviour and sleep in Italian medicine students. European Journal of Sport Science. Routledge, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–10. ISSN 1746-1391. DOI: 10.1080/17461391.2020.1842910.
  35. RAMLO, Susan. COVID-19 Response: Student Views about Emergency Remote Instruction. College Teaching. Routledge, 2021, roč. 0, č. 0, s. 1–9. ISSN 8756-7555. DOI: 10.1080/87567555.2021.1887071.
  36. SALIMI, Nahal et al. College Students Mental Health Challenges: Concerns and Considerations in the COVID-19 Pandemic. Journal of College Student Psychotherapy. Routledge, 2021, roč. 0, č. 0, s. 1–13. ISSN 8756-8225. DOI: 10.1080/87568225.2021.1890298.
  37. SHIN, Minsun a Kasey HICKEY. Needs a little TLC: examining college students’ emergency remote teaching and learning experiences during COVID-19. Journal of Further and Higher Education. Routledge, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–14. ISSN 0309-877X. DOI: 10.1080/0309877X.2020.1847261.
  38. SINGH, Kamlesh a Shilpa BANDYOPADHYAY. Enhancing college students well-being: The psycho-spiritual well-being intervention. Journal of Human Behavior in the Social Environment. Routledge, 2021, roč. 0, č. 0, s. 1–22. ISSN 1091-1359. DOI: 10.1080/10911359.2020.1823294.
  39. WEI, Huei-Chuan a Chien CHOU. Online learning performance and satisfaction: do perceptions and readiness matter? Distance Education. Routledge, 2020, roč. 41, č. 1, s. 48– 69. ISSN 0158-7919. DOI: 10.1080/01587919.2020.1724768.
  40. YUSUF, Juita-Elena (Wie), Marina SAITGALINA a David W. CHAPMAN. Work-life balance and well-being of graduate students. Journal of Public Affairs Education. Routledge, 2020, roč. 26, č. 4, s. 458–483. ISSN 1523-6803. DOI: 10.1080/15236803.2020.1771990.

Autoři: Jana Kočí, Stewart I. Donaldson