Závěr
Studium vysoké školy není triviální záležitostí. V několika uplynulých semestrech jsme se všichni ocitli ve zcela nových podmínkách – vysokoškolské studium se transformovalo do distančního režimu. Znenadání jsme byli hozeni do vody a každý jsme plavali, jak jsme uměli. Čím lepší jsme měli „předcovidový” trénink (zkušenosti s různými formami výuky, ICT dovednosti a v našem případě i promyšlený a funkční systém podpory spojený s výukou neslyšících studentů), tím menší a kratší byl počáteční šok a následně lepší naše (studentské i učitelské) výkony. Zkrátka: Měli jsme natrénováno a trénink jsme v pravou chvíli zúročili.
Avšak pokud náhodou někde něco nefunguje, není třeba házet flintu do žita. Nic není definitivní, vše je v pohybu a vše se dá dohnat a dopilovat. Nemusí se vždy všechno povést hned napoprvé či napodruhé. Někdy to chce jen čas a zkoušet, vymýšlet, upravovat, diskutovat nad možnými řešeními. Než se vše vyladí ke spokojenosti všech stran, může to nějaký čas trvat. Základem je komunikace: nebát se zeptat (vyučující studenta, pověřeného pracovníka aj. i student vyučujícího, pověřeného pracovníka aj.), připomenout se, pokud by bylo potřeba, a hlavně nerezignovat. Po malých krůčcích – s trpělivostí, vůlí a pokorou – se dá dosáhnout mnohého.
Stejně jako komunikace je důležitá spolupráce. Vzdělávání neslyšících studentů (distanční i prezenční) stojí a padá na spolupráci mnoha zapojených subjektů: samotných studentů a jejich vyučujících, ale také spolužáků, pracovníků jednotlivých ústavů/kateder a fakult, pracovníků odborných univerzitních pracovišť a v neposlední řadě tlumočníků, přepisovatelů, zapisovatelů, titulkářů, … Těm všem je určen tento text.
Literatura
- ABA (2021, 29. 8). Zoom: Accessibility for Deaf and Hard-of-Hearing.American Bar Association, Commision on Disability Rights. Dostupné z: https://www.courts.wa.gov/content/publicUpload/Interpreters/ZOOM%20ASL%20TIPS%20zoom-accessibility-tips.pdf
- AMPHL(2021, 29. 8). AMPHL – Association of Medical Professionals with Hearing Losses. Dostupné z: https://www.amphl.org/
- AP3SP (2021, 29. 8). Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách.Dostupné z: https://www.ap3sp.cz/
- AP3SP (2021, 29. 8). Podpora při studiu na VŠ. Možnosti podpory.[Vztaženo obecně k univerzitním studentům se speciálními vzdělávacími potřebami]. Dostupné z: https://www.ap3sp.cz/podpora-pri-studiu-na-vs/moznosti-podpory/
- AP3SP (2021, 29. 8). Podpora při studiu na VŠ. Adresář odborných pracovišť. Dostupné z: https://www.ap3sp.cz/podpora-pri-studiu-na-vs/adresar-odbornych-pracovist/
- Atomic Hands (2018, 1. 1). Atomic Hands. Dostupné z: https://www.atomichands.com/
- Centrum Carolina – UK Point (2021, 29. 8). Nabídka služeb.Univerzita Karlova. Dostupné z: https://centrumcarolina.cuni.cz/CC-25.html
- Cripps, J., Small, A. (2021, 29. 8). What is Deaf Culture?Deaf Culture Centre. Dostupné z: https://deafculturecentre.ca/what-is-deaf-culture/
- Described and Captioned Media Program (2021, 29. 8). Deaf and Hard-of-Hearing STEM Professionals. Dostupné z: https://dcmp.org/series/608-deaf-and-hard-of-hearing-stem-professionals
- Dršata, J. a kol. (2015). Foniatrie – sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
- FF UK (2015, 1. 1.). Ústav jazyků a komunikace neslyšících. Služby. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.]. Dostupné z: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/sluzby/
- Holubová, K. (2021, 29. 8). Statistiky AP3SP včetně aktuálního počtu studentů se specifickými potřebami na VŠ. Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách. Dostupné z: https://www.ap3sp.cz/rozsirujici-informace/statistiky/
- Kol. autorů (2020, 20. 10). Online výuka u studentů se speciálními potřebami – nároky a možnosti zvládání. Metodické doporučení pro pracovníky PedF UK.Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260-version1 studenti_se_sp_on_line_vyuka_27_10_2020_final.pdf
- Macurová, A., & Dingová, N. (2016). Znakový jazyk. In Karlík, P., Nekula, M., Pleskalová, J. Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, s. 2124–2127.
- Microsoft (2021, 29. 8). Best practices for setting up and running a Teams meeting or Live event for the deaf and hard of hearing.Dostupné z: https://support.microsoft.com/en-us/topic/best-practices-for-setting-up-and-running-a-teams-meeting-or-live-event-for-the-deaf-and-hard-of-hearing-6d5ff6ac-c6f3-434b-ac95-c6e2e15ff0ac
- MŠMT ČR (2021). Pravidla pro poskytování příspěvků a dotací veřejným vysokým školám pro rok 2021. Příloha č. 3 Metodický pokyn k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami.Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/pravidla-pro-poskytovani-prispevku-a-dotaci-verejnym-vysokym-2
- NaNUK – Neslyšící a nedoslýchaví studenti Univerzity Karlovy. Dostupné z: https://www.facebook.com/neslysicinauk
- NZIP (nedatováno). Duševní onemocnění. Dostupné z: https://www.nzip.cz/kategorie/91-dusevni-onemocneni
- ÚJKN (2020, 1. 1.).NaNUK: Neslyšící a nedoslýchaví studenti na UK. Tipy a doporučení pro vyučující a studenty Univerzity Karlovy. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Dostupné z: https://neslysicinauk.ff.cuni.cz/
- ÚJKN (2020, 1. 1.).NaNUK: Neslyšící a nedoslýchaví studenti na UK. Doporučení pro vyučující a studenty UK. Online výuka. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Dostupné z: https://neslysicivyukanadalku.ff.cuni.cz/
- ÚJKN (2020, 1. 1.).NaNUK: Neslyšící a nedoslýchaví studenti na UK. Doporučení pro vyučující a studenty UK. Potřebná technická nastavení pro distanční výuku. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Dostupné z https://neslysicinauk.ff.cuni.cz/distancnivyuka-nastaveni/
- ÚJKN (2020, 1. 1.).NaNUK: Neslyšící a nedoslýchaví studenti na UK. Tipy a doporučení pro vyučující a studenty Univerzity Karlovy. Užitečné odkazy. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Dostupné z: https://neslysicinauk.ff.cuni.cz/uzitecne-odkazy/
- Univerzita Karlova (2021, 29. 8). karlovkaonline.cz.Dostupné z: www.karlovkaonline.cz
- Nadace Olgy Havlové (2021, 29. 8). Jak pandemie ovlivnila přístup ke vzdělání znevýhodněných studentů.Dostupné z: https://www.vdv.cz/clanky/vzdelavani/dopad-pandemie-na-pristup-znevyhodnenych-studentu-ke-vzdelani/
- World Federation of the Deaf (2020, 6. 4.). Access to Higher Education for Deaf Students During the COVID-19 Pandemic.Dostupné z: https://wfdeaf.org/news/access-to-higher-education-for-deaf-students-during-the-covid-19-pandemic/
Autoři: Andrea Hudáková, Kateřina Holubová, Tereza Hradilová