Závěr

Jednou z možností aktivního začlenění dospělého člověka do intaktní společnosti je absolvování vysokoškolského studia. Tímto studiem dostává mladý člověk odpovídající poznatky a informace ve zvoleném vědním oboru, které následně může využívat ve své profesi.

Student se zrakovým postižením je plně integrován mezi intaktní populaci. Student je ve většině případů adaptován na prostředí majority, svoje postižení akceptuje a využívá všech svých kompetencí ke studiu i na výkon profese.

Z výpovědí je patrná snaha a velký zájem o studium, schopnost studentů se zrakovým postižením, kteří studují na vysoké škole, pracovat s informačními technologiemi a zdokonalovat se v jejich užívání. Zraková vada se v online výuce u mnohých „skryla” a oni si zažili to, po čem celý život touží: být „normálním”, běžným studentem. Avšak je potřeba podpořit úsilí studujících vhodnou technickou podporou, přístupnými online platformami, vstřícným postojem vyučujících a také poskytováním individuálních konzultací, kde mohou být vhodné přístupy nastaveny.

Literatura

  •   Hanousková, M. (2014). Metodika k úpravám elektronických textů pro zrakově postižené čtenáře. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: http://www.teiresias.muni.cz/download/Metodika_VII.pdf
  •   Květoňová, L. (2007). Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně pedagogických potřeb. Brno: Paido.
  •   Lovasová, V., Voříšková, K., Albrechtová, L., & Rubicius, M. (2021). Distanční výuka a žáci se SVP. (soubor doporučení pro distanční výuku). CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0003942.
  •   Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (2011). Dodatek č. 2 k „Pravidlům pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, č.j. 2 434/2011-33 ze dne 28. ledna 2011“, specifikující financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami (č.j.: 23 728/2011-30). MŠMT.
  •   Pedagogická fakulta Univerzita Karlova (2021). Hodnocení služeb pro studenty se speciálními potřebami v roce 2020 – ESF pro VŠ II na UK. CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013322.

Autoři: Pavlína Šumníková, Lenka Dobešová