Specifické těžkosti studentů této skupiny v online výuce/při distančním vzdělávání (s rozlišením C1/C2 a jednotlivých typů postižení)

Studenti kategorie C1 – postižení dolních končetin

Studenti s omezením mobility, problémy se sezením, častými rehabilitacemi:

  •   Studenti mohou mít problémy při dlouhém sezení u počítače, mohou pociťovat bolesti, a potřebují tedy přestávku. Setrvání v jedné pozici může u jiných studentů zase vést k nárazové potřebě pohybu, alespoň krátkého protažení apod. Studenti, kteří pravidelně docházejí na rehabilitace, mohou častěji chybět ve výuce. Bolestivé stavy mohou u studentů vést k tomu, že nezvládnou absolvovat celou přednášku (a to ať kontaktní, či online).
  •   U těchto studentů a také u studentů s chronickým onemocněním (klasifikovaným pod kategorií F) doporučujeme zohlednění jejich aktuálního stavu – některé dny může být jejich výkon lepší, někdy zase horší, proto je vhodné tolerovat zvýšenou unavitelnost a horší výkony i v těch aktivitách, které obvykle dobře zvládají.
  •   Vzhledem k proměnlivému zdravotnímu stavu (např. bolestem, únavě, nezřídka také psychickým obtížím) doporučujeme tolerovat nepřítomnost na výuce (a to online i prezenční). Studentům doporučujeme povolit plnění studijních povinností v náhradním (individuálním) termínu.

Zdroj: https://rdvs.cz/backend/softresource/crprozcestnik/contents/update/190


Studenti kategorie C2 – postižení horních končetin

Studenti se zhoršenou motorikou horních končetin:

  •   Příčinou zhoršené motoriky horních končetin může být zánětlivé kloubní onemocnění horní končetiny, svalové obtíže, deformita paže, poúrazový stav či amputace. U těchto studentů mohou být problémy se psaním většího množství textu, zejména pokud si má student v průběhu online výuky dělat sám poznámky. Obtíže mohou nastat také při zpracování většího množství textu, zejména má-li být sepsán v relativně krátkém čase (např. do druhého dne).

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur


Studenti kategorie C1 + C2 – postižení dolních i horních končetin

Studenti s mozkovou obrnou a další:

  •   Kromě již výše uvedeného mohou mít studenti s mozkovou obrnou nadto obtíže jiného charakteru, např. se soustředěním, s horší výbavností, s komunikací, z tohoto důvodu mohou mít problém sledovat přednášku a zapojovat se do diskusí, zejména u delších výkladových bloků.

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur


Shrnutí a doporučení pro práci se studenty s pohybovým postižením

  •   Stačí mít základní povědomí o dané diagnóze, resp. o zdravotním stavu daného studenta (nepropadejte panice, že nic nevíte).
  •   V komplexnějších případech je dobré vědět „kam sáhnout“ pro informace, být v kontaktu s odborníky (referentka pro studenty se specifickými potřebami, autor posudku funkční diagnostiky, …).
  •   Nezapomínejte, že každý student je originál.
  •   Nejlepším odborníkem na jeho zdravotní stav je student sám – nebojte se ho zeptat (samozřejmě citlivým způsobem a ve vhodné chvíli).
  •   Důležitý je respektující rovnocenný přístup – nedělat za studenta zbytečně to, co zvládne sám (zeptat se) a zároveň se mu nebát nabídnout podporu (opět se zeptat).
  •   Pokud si v situaci nejste jisti „v kramflecích“, přiznejte to – student to ocení.

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur


Závěrem této kapitoly

Každý student je originál, proto je vhodné ke každému přistupovat s vědomím jedinečnosti jeho stavu a životního příběhu.

Výše uvedený výčet možných projevů tedy nelze brát jako zcela vyčerpávající, ale pouze jako souhrn těch nejběžnější. Užitečné informace lze kromě literatury či komunikace s odborníky čerpat také u samotného studenta, který svůj zdravotní stav zná nejlépe.

Užitečné odkazy

Autoři: Kristýna Janyšková, Simona Kostelanská, Ivan Kačur