Specifické těžkosti studentů této skupiny v online výuce / při distančním vzdělávání

Distanční (online) výuka nemusí představovat pro tuto skupinu studujících nadměrné těžkosti, pokud mají vyhovující prostorové a technické zázemí. Domníváme se, že nejvýznamnější těžkostí mohou u nich být technické problémy (nedostatečné vybavení, nevyhovující prostor pro online výuku) a také chybějící osobní kontakt se spolužáky i s vyučujícími.

Konkrétně studenti/ky, nejen socioekonomicky znevýhodnění, často postrádají

  •   Jasné zveřejnění, kam a kdy se na výuku připojit, zejména pokud se střídají vyučující.
  •   Synchronní výuku s osobní přítomností vyučujícího v době rozvrhu. Předtočenou prezentaci s komentářem nepovažují studenti za plnohodnotnou.
  •   Včasný příchod vyučujících na distanční výuku.
  •   Dodržování rozvrhovaného času vyučujícím. Nedodržením vymezeného času dostává vyučující své studenty/ky do nepříjemného tlaku a neřešitelných situací, kdy studující mají být v jiné výuce.
  •   Zdůraznění toho, co je v látce opravdu to podstatné a čemu věnovat největší pozornosti.
  •   Možnost otevřené diskuse nad odbornými nejasnostmi.
  •   Komunikace nad nejasnostmi organizačního rázu.
  •   Včasné zveřejnění podmínek k zápočtu a zkoušce (to je dokonce v rozporu se studijními předpisy Univerzity Karlovy, leč údajně k tomu dle některých studujících dochází).
  •   Včasné odpovídání na e-maily (alespoň do dvou dnů).

Co bývá z pohledu studentů nadbytečné a problematické

  •   Online výuka trvající déle než 90 minut bez přestávky. Výuku nad 2 hodiny popisují jako utrpení.
  •   Vymýšlení nadbytečných domácích úkolů, které dříve při prezenční výuce nebývaly. Zahlcují již tak komplikovanou agendu distanční výuky a obvykle jsou výrazem pedagogických rozpaků. To se nevztahuje například na konkrétní zadání a přípravu na následující hodinu, to je naopak vnímáno jako smysluplné a výhodu přinášející.

Co studenti často oceňují jako dobrou praxi

  •   Pokud se stane, že výuka přesáhne rozvrhovanou dobu, upozornit na to studenty/ky předem a dát jim možnost odejít, pokud mají již další povinnosti.
  •   Vizuální kontakt s vyučující/m, který má kameru zapnutou a namířenou na sebe.
  •   Poskytovat prezentaci ke sdílení, nejlépe již před přednáškou.
  •   Pořizovat videonahrávku přednášky a odkaz na ni umístit na Moodle.
  •   Mít prostor na dotazy, podněcovat je, vytvářet bezpečný prostor pro diskusi a vyjasňování.
  •   Vést přednášku synchronně, „naostro a živě“ je mnohem přínosnější nežli poskytnout předtočenou verzi.
  •   Pokud se nedaří navodit aktivitu studentů a je nutné vyvolávat je jmenovitě, pak alespoň navodit bezpečné prostředí – nekárat, neshazovat, ale uvítat i špatnou odpověď a v klidu vysvětlit. Pochvaly jsou vítány.
  •   Co nejvíce interaktivních prvků ve výuce – kazuistiky, kvízy, zamyšlení nad problematikou. Nezůstávat jen u výkladu!

Autor: Blanka Štefaničová