Přístupy studentů – jak se na výuku připravit, o co a jak žádat, co pomáhá ve výuce, jak na zpracování úkolů ve výuce i pro atestování, jak na atestování

Přijetí ke studiu

Jako student s SPU máte možnost požádat o modifikaci přijímacího řízení.

Nejčastější úprava přijímací zkoušky bývá v navýšení časového limitu na splnění zadání. Další možností je využití pomůcek, jako jsou slovníky či kalkulačka. Nezapomeňte svou žádost začlenit již do přihlášky ke studiu.

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Nástup do studia

Po přijetí ke studiu je nutné absolvovat funkční diagnostiku, pokud budete chtít být registrován(a) jako student/studentka se specifickými potřebami.

Funkční diagnostika identifikuje vaše potřeby a případná omezení během studia. Výsledkem je potom posudek obsahující návrh podpůrných opatření, která můžete během studia využít. Posudek vám slouží jako podklad pro uplatnění nároku na čerpání příslušných služeb a modifikace studia. Posudek funkční diagnostiky lze dle potřeby aktualizovat, např. právě pro potřeby nových modifikací v rámci distanční výuky.

Na začátku studia může být náročné zorientovat se v různých studijních záležitostech (zápis ke studiu, zápis předmětů, orientace ve studijním informačním systému atd.). Neváhejte si proto říct o pomoc a podporu. Oslovte kontaktní osobu, která je k tomu na vaší fakultě určena, nebo studijní oddělení, případně garanta studijního programu, poradenské pracoviště nebo i konkrétního vyučujícího. Pomoci vám může i služba asistenta při studiu či mentora.

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Průběh studia

V průběhu studia můžete využít řady podpůrných služeb podle závažnosti vaší diagnózy.

Přehled nabízených služeb Vám poskytne poradenské centrum vaší školy. Nejčastěji studenti využívají obecnou studijní podporu od mentorů, asistentů při studiu. Mohou vám například pomoci se sháněním studijní literatury a se zápisem přednášek.

Specifickým typem studijní asistence jsou nácviky studijních strategií. Pomáhají získat a rozvíjet kompetence nezbytné pro zdárné vysokoškolské studium. Jedná se například o diagnostiku učebního stylu, nácvik efektivních učebních strategií, individuální nácvik práce se studijními materiály, rozvoj sociálních dovedností, zvládání stresu a rady, jak efektivně naložit s časem během studia.

Pro efektivní učení a přípravu ke zkouškám je vám k dispozici služba digitalizace textů, najděte si tuto službu ve středisku vaší univerzity, která se stará o studenty se specifickými potřebami. Texty vám budou převedeny do elektronické podoby, které je připravena pro úpravy. Text si můžete přizpůsobit svým potřebám.

Zvažte, zda by vám nemohly podpořit studium elektronické pomůcky, které některé vysoké školy také studentům se specifickými potřebami bezplatně zapůjčují – např. tablety, skenovací pera (jde o převod tištěného textu do elektronické podoby), digitální pera (převod psaného textu rukou do elektronické podoby), diktafony, skenery, digitální čtečky knih, aj.

„…nácvik studijních strategií mi pomohl především na konci studia, kdy mě čekala obhajoba závěrečné práce. S konzultantkou jsem si vytvořila scénář obhajoby a dala mi užitečné rady, na co se zaměřit v prezentaci práce.“

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Odlišnost distanční výuky od prezenční

Distanční podoba výuky zcela odpovídá práci z domova.

Aby byla efektivní, je výhodné vytvořit si pravidelný režim dne. S tím souvisí také pravidelná (hodnotná) strava a zařazování dostatečného množství pohybových a odpočinkových aktivit. Jejich podoba je na každém z nás, ale doporučujeme ty, které probíhají mimo pracovní či studijní prostor. Základním předpokladem pro podání dobrého výkonu je kvalitní spánek, proto nedoporučujeme pracovat či studovat na úkor samotného spánku. Tato strategie je často dlouhodobě neudržitelná.

Jedním z prostředků pro zlepšení plánování je také vizualizace. Proto si vytiskněte svůj rozvrh a dejte si ho na viditelné místo k pracovnímu stolu. K lepšímu plánování může pomoci také vedení diáře. Nemusíte si do něj zaznamenávat pouze úkoly, ale také aktivity spojené s odpočinkem. Naučte se diář kontrolovat v pravidelných intervalech – ideálně si každý večer zkontrolujte, co vás čeká následující den.

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Příprava na výuku: technické zabezpečení – včas vyzkoušet, připravit

Distanční výuka má svá pozitiva – např. ušetříte čas, který byste strávili cestováním do školy – současně však může představovat významný zdroj stresu.

Proto je důležité včas zjistit, na jaké platformě výuka probíhá, stáhnout si danou aplikaci a seznámit se s jejími funkcemi. S dostatečným předstihem vyzkoušejte, zda máte stabilní připojení a správně fungující technické zázemí (kamera, mikrofon atd.), vyhnete se tím nepříjemnostem před začátkem výuky.

V případě, že se přece jenom objeví technické problémy, kontaktujte odborného pracovníka své fakulty (popř. technické oddělení), který odpovídá za hladký průběh distanční výuky a pomůže vám při řešení všech komplikací.

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Tipy pro zvládnutí distanční hodiny

Základním předpokladem pro zvládnutí distanční výuky je být informován. Sledujte webové stránky fakulty/katedry. U zapsaných předmětů si s dostatečným předstihem zjistěte pokyny a požadavky na jejich plnění. V případě jakýchkoliv nejasností kontaktujte jednotlivé vyučující.

Synchronní výuka
Distanční výuka je realizována ve dvou základních podobách – synchronní a asynchronní. Synchronní výuka probíhá v takové situaci, kdy komunikace s vyučujícím na elektronické platformě, ale jsme s ním v přímém kontaktu. Máte-li v doporučení z tzv. funkční diagnostiky doporučení o možnosti poskytnutí podkladů k výuce předem, sdělte toto vyučujícímu s dostatečným časovým předstihem. Nebojte se tuto podporu využít také při výuce cizích jazyků. Úspěšné zvládnutí zkoušky z cizího jazyka stojí studenta s SPU často velké úsilí, nebojte se proto požádat o materiály předem.

Asynchronní výuka – tipy na zpracování úkolů
Asynchronní výuka má podobu samostatné práce studenta na úkolech zadaných vyučujícím. Studium „z domova” klade mnohem větší nároky na koncentraci a organizování vašeho času. Důležité je také vyhradit si místo, kde budete studovat. Je-li to možné, zajistěte si dostatečný klid. Na tomto místě mějte kromě počítače také poznámkový blok a psací náčiní, které potřebujete k výuce. Veškeré studijní materiály si vytiskněte předem. Se studijními podklady pracujte tvořivě – podtrhávejte, zvýrazňujte, vypisujte pouze podstatné informace.

V případě nejasností si dělejte poznámky a kontaktujte vyučujícího v době jeho konzultačních hodin. Otevřené konzultace jsou určeny právě k tomu, aby se studenti obraceli na své učitele.

Pokuste se být v kontaktu se spolužáky na sociálních sítích. Podporujte se a sdílejte si své zkušenosti. V online prostředí můžete vytvořit menší skupiny, ve kterých se budete připravovat společně.

Na každý den si vytvořte seznam úkolů. Zformulujte si je tak, aby byly zvládnutelné. Po jejich splnění si je odškrtněte. Věřte, udělá vám to radost.

Ve svém rozvrhu nezapomínejte na přestávky. Vyvětrejte si a protáhněte se. Důležité je také zařazování aktivní relaxace. Nezapomínejte, že procházka venku není ztrátou času, ale investice do obnovy vašich sil.

Nezapomínejte pravidelně a zdravě jíst.

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Tipy na atestování

Každý semestr je zakončen zkouškovým obdobím. Jeho online podoba opět klade zvýšené nároky na organizaci času. V dostatečném předstihu si zjistěte požadavky na splnění jednotlivých předmětů a podle jejich náročnosti si sestavte harmonogram jejich plnění. Napište si ho přehledně i s daty.

Máte-li v doporučení z funkční diagnostiky nárok na jakoukoliv modifikaci podoby atestu, včas o ni vyučujícího požádejte. Úprava písemné nebo ústní zkoušky vychází z doporučení funkční diagnostiky. Nejčastěji se jedná o navýšení časového limitu na splnění atestu. Některé vysoké školy nabízejí korekturu textu při podávání závěrečné práce. Pozor, ke korektuře je určena vždy poslední verze písemné práce.

V den konání atestu si zkontrolujte, jestli je vaše připojení dostatečně stabilní a technika v pořádku. V případě technických obtíží okamžitě kontaktujte vyučujícího.

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková


Závěrem této kapitoly

Distanční výuka přinesla nové nároky jak na studenty, tak na vyučující. Pokusili jsme se pro vás formulovat užitečná doporučení, jak překonat obtíže způsobené specifickými poruchami učení jak v běžné výuce, tak ve výuce, která se realizuje distanční formou.

Zcela jistě nejde postihnout vše, co pomáhá – každý jedinec má odlišné předpoklady pro zvládnutí překážek, má také jinou zkušenost a jinou technickou zdatnost, aby zvládl různá elektronická prostředí, ve kterých se distanční výuka realizuje. Proto je dalším našim doporučením, abyste využívali všech dostupných forem pomoci, které vysoká škola nabízí.

Užitečné odkazy

Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková