Podpůrné technické/technologické přístupy k modifikacím v online výuce

Studenti s psychickými poruchami a studenti s neautistickými neurovývojovými poruchami

Studenti s psychickými potížemi ani studenti s dalšími obtížemi nepotřebují žádnou speciální úpravu online platforem ani specifických software, jako např. studenti se zrakovým postižením či sluchovým postižením. Měli by zvládnout synchronní i asynchronní výuku i atestování bez větších potíží. Spíše se jedná o pamatování na jejich specifické potřeby v oblasti komunikace a přístupů k nim.

Můžeme říct, že hlavním podpůrným technickým přístupem je strukturovanost a přehlednost online výuky. Z hlediska technických pomůcek lze vycházet z posudku funkční diagnostiky. Případnou úzkost či nejistotu zcela jistě zmírní možnost mít například k dispozici ještě před přednáškou vizuální oporu ve formě prezentace či alespoň rozšířeného sylabu. Většině studentů pomáhá i možnost nahrávání přednášky. To umožní studujícímu volit vlastní individuální tempo výuky, možnost vrátit se k pasážím, které mu nejsou zcela jasné, přizpůsobit si i případné pauzy, aby nekolísala jeho pozornost. Student si může optimalizovat jednotlivé časové bloky dle svých aktuálních potřeb. Pokud nejsou přednášky/cvičení/semináře nahrávány přímo vyučujícím a poskytovány studentům, doporučujeme využívat pro účely záznamu alespoň diktafon, samozřejmě po předchozí domluvě s vyučujícím.

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Studenti s chronickým onemocněním

Studenti s chronickým onemocněním mohou při svém studiu využívat tablety, skenovací pera (která převádějí tištěný text do elektronické podoby, např. do MS Word), digitální pera (ta zase převádějí do elektronické podoby rukou psaný text), diktafony, skenery či digitální čtečky knih.

Distanční výuka je nejčastěji realizována na platformách MS Teams, Zoom, Skype, Google Classroom či Moodle. Nelze říci, že by některá z uvedených platforem byla pro uvedenou skupinu studentů vhodnější než jiná, je však dobré nepřehltit studenty mnoha různými platformami a vybrat např. 1–2, a ty využívat. Toto pak platí i u studentů ostatních kategorií specifických potřeb.

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková


Závěrem této kapitoly

U studentů kategorie F nacházejí uplatnění jednoduché, leč efektivní způsoby podpory. Jedná se zejména o možnost nahrávání výuky (a to přímo v online komunikační platformě).

Studenti si díky tomu mohou pouštět záznam ve chvíli, kdy se cítí dobře, případně si mohou záznam pouštět po takových časových úsecích, které jsou pro ně zvládnutelné. Velmi vhodné je také zasílání prezentací a dalších opor s předstihem. Navýšení času u atestování může také významně pomoci zvládat zkouškovou situaci. Studium může usnadnit také vhodně zvolená pomůcka (např. tablet), kterou student může zapůjčit přímo na své fakultě (praxe na UK).

Užitečné odkazy

Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková