Jak efektivně stanovovat cíle

V momentě, kdy dává studium vysokoškolákům smysl, vykazují studenti větší míru vnitřní motivace a aktivitu při plnění studijních cílů. Moderní, rychlý a konzumní způsob života nás ale často odvádí od našich skutečných cílů a pro mnohé studenty může být těžké identifikovat, proč vlastně chtějí studovat.

“Bez cíle není možné skórovat.” – Johan Cruyff

Klíčová slova: smysl, úspěch, dosažení cílů, intervence, akademická úspěšnost, well-being

Jak dosáhnout svých cílů v průběhu distančního vzdělávání?

V momentě, kdy dává studium vysokoškolákům smysl, vykazují studenti větší míru vnitřní motivace a aktivitu při plnění studijních cílů. Moderní, rychlý a konzumní způsob života nás ale často odvádí od našich skutečných cílů a pro mnohé studenty může být těžké identifikovat, proč vlastně chtějí studovat.

Studenti často uvádějí, že je na ně vyvíjen tlak žít „dokonalý“ život a dokazovat světu, jak dobře se jim daří, namísto toho, aby se řídili svými vlastními hodnotami a touhami. Studentům tak může přijít vhod systematičtější přístup k hledání smyslu studia, například pomocí různých intervencí. Moderní věda nabízí řadu osvědčených způsobů, jak identifikovat či objevovat svůj vlastní důvod, proč chtějí studovat, například prostřednictvím metody “life crafting.”

Výzkumy ukazují, že samotný akt stanovení si vlastních životních cílů a plán k jejich dosažení pomáhá studentům provázat smysl studia se smyslem života. Studium se tak začíná pro studenty ubírat správným směrem a studenti nalézají ve studiu smysl. Studie věnující se cílům a smyslu života ukazují na silnou korelaci smysluplnosti s lepším duševním a tělesným zdravím studentů.4 Samotné stanovení vlastních cílů pomáhá studentům soustředit se na to, co je pro ně důležité. Studenti se drží svého plánu s větším zaujetím, nadšením a v návaznosti na to vykazují i větší úspěšnost. Technika stanovování cílů je hlavním nástrojem metody „life crafting“, kterou vyvinula výzkumnice Michaéla Schippers z fakulty managementu na univerzitě Erasmus University Rotterdam. Shippers vyvinula pro své studenty metodu stanovování cílů zaměřenou na větší motivaci ke studiu, na podporu studijní úspěšnosti a snížení pravděpodobnosti předčasného ukončení studia.

Literatura věnující se zlepšování studijních výsledků ukazuje, že metoda „life crafting“, při níž studenti sepisují své hodnoty, touh a cíle a konstruují si plány k jejich dosažení nejen zlepšuje studijní výsledky studentů, ale také signifikantně zvyšuje počet studentů, kteří na škole zůstávají.

Schippers a Ziegler navrhovali použít metodu „life crafting“ pro zlepšení studijních výsledků vysokoškoláků i jejich tělesné a duševní pohody. Metoda „life crafting“ sestává z několika nedílných součástí vycházejících z řady empiricky testovaných mechanismů, které pomáhají účastníkům zamyslet se nad svým současným a budoucím životem, stanovit si své cíle, vytvořit si plány a podniknout kroky v souladu se svými hodnotami.

Metoda „life crafting“ podle Schippers pomáhá studentům najít smysl studia, stanovit si cíl a zároveň jim pomáhá vytvořit konkrétní plán jak svých cílů dosáhnout. Metoda „life crafting“ umožňuje studentům převzít kontrolu nad svým životem, zvýšit jejich akademickou úspěšnost a spokojenost se životem.

Jak tedy na takový “Life crafting”?

Proces “Life craftingu” začíná ideálně tak, že se začneme zamýšlet nad konkrétními oblastmi svého života. Zamyslíme se nad svými hodnotami, nad svými touhami a životními cíli. Vytvoříme si podobou svého ideálního já a stanovíme si konkrétní plány na dosažení cílů.

Důležitými složkami intervence je: (1) hledání svých hodnot a tužeb, (2) zamyšlení se nad svými stávajícími a požadovanými dovednostmi a chováním, (3) zamyšlení se nad svým současným a budoucím sociálním životem, (4) zamyšlení se nad budoucí možnou kariérou, (5) sepsání vize ideální budoucnosti, (6) vytvoření písemného plánu na dosažení konkrétního cíle a plánu „B“ a (7) veřejný závazek ke stanovenému cíli.

Vezměte si tužku a papír a promyslete si své hodnoty, touhy a cíle tím, že si sepíšete:

(1) Co rádi děláte, (2) jaké byste chtěli mít vztahy v osobním i pracovním/školním životě, (3) jaké byste chtěli mít povolání a (4) životní styl, který byste si chtěli zvolit (v rámci tvorby poznámek k vašim hodnotám a touhám).

(1) Co u druhých obdivujete, (2) jaké máte, nebo jaké chcete získat dovednosti a (3) své vlastní chování, které máte nebo nemáte rádi (v rámci tvorby poznámek ke stávajícím a požadovaným dovednostem a chování).

(1) Vztahy, které vás dobijí nebo vybijí, (2) typy přátel a známých, které vám vyhovují, (3) typy přátel a známých, které byste v budoucnu chtěli mít, (4) jak vypadá váš ideální rodinný život a sociální život (v rámci tvorby poznámek ke stávajícímu a budoucímu sociálnímu životu).

(1) Co je pro vás na práci důležité, (2) co rádi děláte, (3) jaké chcete mít kolegy, and (4) s kým se chcete pracovně setkat? (v rámci tvorby poznámek k vaší pracovní budoucnosti).

(1) Vaše nejlepší já a vaše budoucnost “bez limitů”, tedy nejideálnější scénář vašeho života, který byste si pro sebe sami stanovili. Porovnejte to s tím, jak by vypadala vaše budoucnost, kdybyste nic nezměnili (poznámky se týkají ideální a méně ideální budoucnosti).

(1) Stanovení a plánování cílů, sestavení pořadí dílčích cílů, (2) určení způsobu, jak se vyrovnat s překážkami, jeho konkretizace a popis a (3) sledování pokroků při plnění cílů (v rámci poznámek k plánům dosažení cílů a plánům „B“).

Co by vám mohlo pomoci je představit vaše plány světu. Můžete se například vyfotit s papírem, kde budou vaše cíle sepsány, nebo můžete své cíle sdělit přátelům a spolupracovníkům v rámci „veřejného závazku k cílům“ (viz obr. 11). Veřejný závazek vás motivuje k větší aktivitě a zvyšuje pravděpodobnost vašeho úspěchu. Mluvte o svých plánech!

Obrázek č. 11 Popis a segmenty intervence cílené na design vlastního života

Reference

  1. Schippers, Michaéla & Ziegler, Niklas. (2019). Life Crafting as a Way to Find Purpose and Meaning in Life. Frontiers in Psychology. 10. 2778. 10.3389/fpsyg.2019.02778.
  2. Bruch, ,  and  Ghoshal,  S.  (2004). A  bias  for  action:  How  effective  managers harness their willpower, achieve results, and stop wasting time. Boston: Harvard Business  School  Press.
  3. Bundick,   J.  (2011).  The  benefits  of  reflecting  on  and  discussing  purpose in  life  in  emerging  adulthood. New  Dir.  Youth  Dev. 2011,  89–103.  doi: 10.1002/id.430
  4. Fredrickson,   L.  (2001).  The  role  of  positive  emotions  in  positive  psychology: the  broaden-and-build  theory  of  positive  emotions. Am.  Psychol. 56,  218–226.  doi: 10.1037/0003-066X.56.3.218
  5. Kavakli, ,   Li,   M.,   and   Rudra,   T.   (2012).   Towards   the   development   of   a  virtual  counselor  to  tackle  students’  exam  stress. J.  Integr.  Des.  Process.  Sci. 16,  5–26.  doi: 10.3233/jid-2012-0004
  6. Seligman,   E.,  Ernst,  R.  M.,  Gillham,  J.,  Reivich,  K.,  and  Linkins,  M.  (2009). Positive  education:  positive  psychology  and  classroom  interventions. Oxf. Rev.  Educ. 35,  293–311.  doi: 10.1080/03054980902934563
  7. Schippers, M. C., and Ziegler, N. (2019). Life crafting as a way to find purpose and meaning in life. Front. Psychol. 10:2778. doi: 10.3389/fpsyg.2019. 02778
  8. Dekker I, De Jong EM, Schippers MC, De Bruijn-Smolders M, Alexiou A, Giesbers B. Optimizing Students’ Mental Health and Academic Performance: AI-Enhanced Life Crafting. Front Psychol. 2020 Jun 3;11:1063. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01063. PMID: 32581935; PMCID: PMC7286028.

JAK NÁM MOHOU HOUŽEVNATOST A SEBEKONTROLA POMOCI K LEPŠÍM STUDIJNÍM VÝSLEDKŮM

  •   Klíčová slova: vůle, houževnatost, úspěch, motivace, akademická úspěšnost
  •   Shlédněte video, na kterém výzkumnice a psycholožka Angela L. Duckworth hovoří o houževnatosti a jejím využití ve školním prostředí.

POSLECHNĚTE SI MICHAÉLU SHIPPERS A JEJÍ PŘEDNÁŠKU NA TÉMA “LIFE CRAFTING” SKRZE STANOVENÍ SI CÍLŮ

  •   Klíčová slova: smysl, úspěch, produktivita, nastavování cílů, intervence, akademický well-being
  •   Profesorka Michaela Scheepers hovoří o důležitosti nastavování si cílů a efektu, který to může mít na váš osobní i studijní život.

Autoři: Jana Kočí, Stewart I. Donaldson CUNI