Doporučení pro studenty s PAS při distanční výuce

Distanční výuka klade vyšší nároky na kompetence a samostatnou práci studentů.

Neznamená to však, že je student na výuku sám, že není možné požadovat podporu ze strany fakulty či vyučujících. Nebojte se tedy o svých potřebách mluvit. Porucha autistického spektra neznamená automaticky stigma. Zařazením se mezi studenty se specifickými potřebami dáváte najevo, že možná (ale ne určitě) budete potřebovat v průběhu studia podporu či specifické modifikace. Záleží však na vás a vaší aktivitě, zda a jak budou uplatňovány. Pro úspěšné zvládnutí distanční výuky doporučujeme dodržovat následující zásady [1].

[1] Zpracováno s využitím příruček využívaných na zahraničních univerzitách viz Martin & Cannon (2020) a Fabri, M., Andrews & Pukki (2016).

Autor: Hana Sotáková


Personální podpora

  •   Zjistěte, kdo z fakulty/univerzity je vaší kontaktní osobou, na kterou se můžete obrátit s řešením těžkostí spojených s distanční výukou. Pokud takovou osobu nenajdete, můžete kontaktovat pracovníka, který vám prováděl funkční diagnostiku nebo se obrátit s prosbou o pomoc na poradenské centrum pro studenty. V komunikaci postupujte systematicky, snažte se nerozesílat emaily všem vyučujícím katedry či studijního oddělení. Postupujte od kontaktní osoby katedry (email je uvedený na webu katedry/fakulty).
  •   Pokud máte výraznější problémy v komunikaci, můžete se domluvit s kontaktní osobou/klíčovým pracovníkem, aby vám poskytl podporu v komunikaci (znamená to, že uplatňování některých podpůrných opatření a modifikací vyřídí za vás). Zároveň můžete využít služby poradenských center pro nácvik efektivní komunikace (např. mailové komunikace, zjistěte tedy, jaké služby centrum pro studenty se specifickými potřebami nabízí).
  •   Průběh distanční výuky, nemožnost setkat se s vyučujícím, docházet do školy ve vás může vyvolat napětí. Snažte se tedy předcházet výraznému nárůstu stresu (viz kapitola 2 o stresu ve vysokoškolském prostředí), využijte strategie, které vám doposud fungovaly (odpočinek, procházky, přesná struktura dne). Pokud i přesto cítíte nárůst stresu, využijte pomoc odborníků (odborníků, se kterými dlouhodobě spolupracujete; odborníků v rámci poradenských center jednotlivých univerzit).

Autor: Hana Sotáková


Distanční výuka

  •   Seznamte se s průběhem distanční výuky. Základní orientaci zajišťuje rozvrh předmětů, který najdete v SIS, dále popisy předmětů v SIS, kde by měly být uvedeny i odkazy na online platformy se studijními materiály či oporami (např. Moodle). Prostudujte si dostupné materiály a v případě nejasností se obraťte na kontaktní osobu nebo vyučujícího s prosbou o vysvětlení. Své otázky si připravte v bodech, můžete je rovnou zaslat v mailu s prosbou o vysvětlení/doplnění informací.
  •   V případě, že pro vás způsob výuky není vyhovující nebo nejste schopni porozumět dostatečně studijním oporám a materiálům, požádejte o pomoc kontaktní osobu či vyučujícího. Vzhledem k tomu, že distanční výuka je poměrně novým fenoménem, je možné, že některé materiály nejsou dostatečně zpracované. Nebojte se říct si o pomoc, v žádném případě to neznamená, že byste neměli dostatečné kompetence pro studium, navíc tím můžete předejít závažnějším problémům.

Autor: Hana Sotáková


Sociální opora

  •   Snažte se udržet si sociální kontakt. I když se se spolužáky setkáváte v průběhu online výuky, není to dostatečný sociální kontakt, tímto způsobem se dostatečně nepoznáte. Využijte různé komunikační platformy pro kontakt se spolužáky i s přáteli. Sledujte sociální aktivity, které vaše fakulta nabízí a kde se můžete potkat, komunikovat s ostatními (online filmový klub, šachový klub, studentské spolky).
  •   Zůstaňte aktivní, zapojujte se do distanční výuky, i když není povinná. Pomůže vám to lépe strukturovat čas, pochopit komunikační styl učitele, připravit se na atesty.
  •   V případě problémů s distanční výukou nebo zvládáním náročných situací kontaktujte kontaktní osobu či poradenské centrum hned, předejdete tím vzniku větších problémů.
  •   Problémy se také mohou objevit při přechodu z distanční výuky na prezenční formu. Pokud zažíváte strach, úzkost nebo jiné problémy s tím spojené, nebojte se obrátit na kontaktní osobu nebo poradenské centrum. Problémy s návratem do „normálu” například po delším lockdownu se běžně objevují a je důležité je nepodcenit.

Autor: Hana Sotáková


Závěrem této kapitoly

Každý student s PAS by měl vědět, že vysoké školy v ČR jsou připraveny poskytnout jim podporu pro úspěšné studium.

Je důležité znát konkrétního pracovníky, s kterými mohou studenti komunikovat, řešit skutečnosti týkající se studia. Pro shrnutí uvádíme několik zásad úspěšného studenta:

  •   Nebojte se tedy říct si o pomoc, kontaktovat klíčové pracovníky (viz výše).
  •   Zaměřte se také na všechny dostupné informace týkající se studia, které můžete najít online (stránky univerzit, poradenských center, kateder, studijních oddělení).
  •   Problematické skutečnosti řešte hned na začátku, nečekejte na konec semestru.
  •   Zkuste se zapojit do činnosti studentských spolků, můžete zde najít podporu i přátele.

Autor: Hana Sotáková