Další formy pomoci
Studenti kategorie F mohou při sebeobsluze a dalších fyzických aktivitách souvisejících se studiem nebo s činnostmi, které jsou součástí vzdělávacího programu (včetně ubytování a stravování v zařízeních, jejichž zřizovatelem je škola nebo které je student fakticky nucen využít při akcích organizovaných mimo sídlo školy) využívat služby osobního asistenta (MŠMT, 2021).
Studenti mohou dále čerpat individuální výuku, což je opatření, jímž se v odůvodněných případech zajišťuje smyslová nebo fyzická přístupnost výuky studentům se specifickými potřebami. Může jít jak o výuku poskytovanou samostatně jedinému studentovi, tak o výuku v malých skupinách studentů s týmiž specifickými potřebami, resp. týmiž pracovními metodami (MŠMT, 2021).
Pro volbu vhodného studijního stylu a nácvik efektivních strategií mohou studenti čerpat službu Nácvik studijních strategií, který je podporuje v nácviku minimálních kompetencí potřebných pro studium (MŠMT, 2021).
Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková
Literatura
- Kol. autorů (2016). Manuál podpory studentů s psychickým onemocněním na vysoké škole. Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách. Dostupné z: https://alfons.vut.cz/wp-content/files/Manul_-PSY.pdf
- Kucharská, A. et al. (2020). Online výuka u studentů se speciálními potřebami – nároky a možnosti zvládání. Metodické doporučení pro pracovníky PedF UK. Praha: PedF UK. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260-version1-studenti_se_sp_on_line_vyuka_27_10_2020_final.pdf
- Kucharská, A., & Janyšková, K. (v recenzním řízení). Studenti se specifickými potřebami v době distanční výuky na vysoké škole. Konference Kvalita života 2021 – Kariéra, rodina a COVID-19″, Prešov.
- Lovasová, V., Voříšková, K., Albrechtová, L., & Rubricius, M. (n.d.). Distanční výuka a žáci se SVP (soubor doporučení pro distanční výuku). Vydáno v rámci projektu Vzděláním k úspěchu bez bariér. Číslo projektu: CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0003942. Dostupné z: https://bezbarier.zcu.cz/images/Vzdelavani/Manualy-pro-pedagogy/Distancni-vyuka-a-zaci-se-SVP.pdf
- Michalík, J. et al. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese.Portál.
- Možnosti podpory(n.d.). Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách. https://www.ap3sp.cz/podpora-pri-studiu-na-vs/moznosti-podpory/
- MŠMT (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Dostupné z: https://www.msmt.cz/metodika-pro-distancni-vzdelavani
- MŠMT (2021).Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/54834/
- Nepozorní. Dokument o ADD/ADHD. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Wi_4Cg34RbA
- Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (Eds.). (2015). DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Hogrefe – Testcentrum. http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:37024c20-09ff-11eb-b34d-005056827e51
- Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (2019). MKN-10: Mezinárodní klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize. Aktualizované vydání k 1. 1. 2020. Dostupné z: https://www.uzis.cz/index.php?pg=registry-sber-dat–klasifikace–mezinarodni-klasifikace-nemoci
- Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2014). Student s narušenou komunikační schopností na vysoké škole.Olomouc: UPOL. Dostupné z: https://cps.upol.cz/wp-content/uploads/2017/09/Student-s-narusenou-komunikacni-schopnosti-na-vysoke-skole.pdf
- Weiss, P. (2012). Poruchy pohlavní identity. praxi2012; 13(3), 104–106. https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2012/03/03.pdf
Autoři: Anna Kucharská, Pavla Presslerová, Kristýna Janyšková