Další doporučené přístupy
Odborníci/organizace, které mohou vysokoškolští studenti s SPU využít
Kromě vysokoškolských poraden se studenti se specifickými poruchami učení mohou obracet na další odborná zařízení či odborné pracovníky.
- V České republice vznikla na podporu jedinců se specifickými poruchami učení a jejich rodin nestátní neziskové organizace – tzv. dyscentra. Poskytují poradenské služby – od diagnostiky po intervence – a zabývají se také osvětou. Mohou provádět podrobnou pedagogicko-psychologickou diagnostiku, pokud student nemá aktuální zprávu, která by opravňovala k zařazení mezi studenty se specifickými potřebami.
- Dále to jsou i soukromé pedagogicko-psychologické poradny, na které se mohou studenti obrátit s žádostí o diagnostiku (např. Pražská pedagogicko-psychologická poradna, s.r.o.)
- U klinického psychologa mohou studenti řešit doprovodné obtíže, jako je úzkostné prožívání obtíží, problém v mezilidských či partnerských vztazích aj.
- V případě, že jsou doprovodné obtíže závažného charakteru, může mít student se specifickou poruchou učení potřebu medikace – v tom případě řeší psychické obtíže s psychiatrem.
Užitečné odkazy
- Czechdyslexia (2009, 1. 1.). Czechdyslexia. Dostupné z: http://www.czechdyslexia.cz
- DYS-centrum Praha z. ú. (2021, 1. 1.). Nabídka služeb DYS-centra. DYS-centrum Praha z. ú. Dostupné z: https://www.dyscentrum.org
- British Dyslexia Association (2021, 1. 1.). British Dyslexia Association. Dostupné z: https://www.bdadyslexia.org.uk
- Studenti (2021, 9. 9.). Studenti. Pražská pedagogicko-psychologická poradna. Dostupné z: https://pppp.cz/studenti/
Literatura
- BDA, British Dyslexia Association (2018). Dyslexia Style Guide 2018: Creating Dyslexia Friendly Content. Dostupné z: https://www.bdadyslexia.org.uk/advice/employers/creating-a-dyslexia-friendly-workplace/dyslexia-friendly-style-guide
- Specifické poruchy učení a chování. Distanční studijní text. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě.
- Psychological and Educational Support for University Students with Special Needs. Poster ID 6734. The 32th International Congress of Psychology. Praha: 13.–20. 7. 2021.
- Online výuka u studentů se speciálními potřebami – nároky a možnosti zvládání. Metodické doporučení pro pracovníky PedF UK. Praha: PedF UK. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260-version1-studenti_se_sp_on_line_vyuka_27_10_2020_final.pdf
- of Dyslexia, 53, 1–14. https://doi.org/10.1007/s11881-003-0001-9
- Možnosti podpory (n.d.). Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách. Dostupné z: https://www.ap3sp.cz/podpora-pri-studiu-na-vs/moznosti-podpory/
- Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Dostupné z: https://www.msmt.cz/metodika-pro-distancni-vzdelavani
- Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/54834/
- In Proceedings of the international cross-disciplinary conference on web accessibility, 1–9.
- Student se specifickými poruchami učení na vysoké škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Neurologie pro praxi. 11, 6. 382–385.
- Psychologie pro praxi, 1–2, 49–64.
Autoři: Anna Kucharská, Alice Rytychová, Olga Kučerová, Klára Špačková