Sebemotivace a sebeorganizace v průběhu distančního vzdělávání
Sebemotivace a sebeorganizace v průběhu distančního vzdělávání
Podle vzdělávacího centra Educational Centre of Social Sciences při Kodaňské univerzitě1 jsou motivace, odhodlání a sebeovládání základními předpoklady a nezbytnými nástroji pro úspěšné dokončení vysokoškolského studia. V rámci studia na vysoké škole zodpovídáte za své vlastní školní výsledky více než kdy předtím. Během semestru obvykle nepíšete žádné testy, díky kterým byste zjistili, jak si ve škole vedete. Nikdo už většinou nekontroluje, zda se připravujete na výuku a zda doma opravdu studujete. Nikdo již nesleduje, zda jste si udělali úkoly, zda jste napsali eseje a nahráli je do systému. Alespoň v průběhu semestru obvykle ne. O to důležitější je, abyste byli motivováni ke studiu a neztratili zájem o svůj studijní obor, který jste si vybrali.
“Stávat se je lepší, než být.” – Carol Dweck
Klíčová slova: sebemotivace, sebeorganizace, sebeúčinnost, efektivita, výkon, úspěch, akademická úspěšnost, distanční vzdělávání, zdraví, well-being
Podle vzdělávacího centra Educational Centre of Social Sciences při Kodaňské univerzitě1 jsou motivace, odhodlání a sebeovládání základními předpoklady a nezbytnými nástroji pro úspěšné dokončení vysokoškolského studia. V rámci studia na vysoké škole zodpovídáte za své vlastní školní výsledky více než kdy předtím. Během semestru obvykle nepíšete žádné testy, díky kterým byste zjistili, jak si ve škole vedete. Nikdo už většinou nekontroluje, zda se připravujete na výuku a zda doma opravdu studujete. Nikdo již nesleduje, zda jste si udělali úkoly, zda jste napsali eseje a nahráli je do systému. Alespoň v průběhu semestru obvykle ne. O to důležitější je, abyste byli motivováni ke studiu a neztratili zájem o svůj studijní obor, který jste si vybrali.
Studie věnující se vlivu motivace a adaptace na akademický well-being studentů, na jejich smysluplnost života a studijní výsledky3 velmi silně spojuje vnitřní motivaci, vycházející od studentů samotných nejen s jejich psychickým well-beingem, ale také s přítomností smyslu v jejich životě a s úrovní jejich akademického výkonu. Vnější motivace neměla na výsledné proměnné takový vliv a amotivace (absence motivace) byla v naprosté většině případů spojována se špatnými studijními výsledky.
Že je motivace je pro akademickou úspěšnost zásadní bylo prokázáno již mnohokrát, a to u všech forem vzdělávání, včetně vzdělávání on-line, distančního vzdělávání nebo u tradičnějších forem prezenční výuky.
Nicméně studium nevyžaduje pouze sebemotivaci a sebekázeň. Stejně tak důležité je volit vhodné metody učení a práce a dělat věci správně. Podle vzdělávacího centra Educational Centre of Social Sciences při Kodaňské univerzitě1 studentům často spíše, než motivace chybí zkušenost a praxe, jak si svá studia řádně zorganizovat. Vědět, jak něco dělat, je stejně důležité jako vědět, proč to chceme dělat. Silná sebemotivace nám nebude nic platná, pokud nevíme, jak si správně zaznamenávat poznámky, kdy je pro nás vhodná doba na studium, jak si uspořádat čas a povinnosti tak, abychom měli úspěšný den, jak si seřadit priority nebo když si snažíme studovanou látku jen zapamatovat, nebo-li memorovat to, co je napsáno na papíře, namísto toho, abychom se pokusili učivo koncepčně pochopit.
Schotanus-Dijkstra a spol. (2017) ve studii Donaldsona a spol. (2020) navrhuje naučit se vyměňovat slovo „muset“ za slovo „chtít“, čímž můžeme významně posílit svou sebemotivaci, která vede, jak již víme, k vytoužené duševní pohodě. Jak lze toto ale uplatnit v rámci životního stylu u vysokoškoláků při distanční výuce? Napište si seznam věcí, které neděláte úplně rádi, ale dělat je musíte. Jakou máte vnitřní motivaci ke jmenovaným činnostem? Zkuste si zvědomit, proč mají dané činnosti pro vás význam a smysl a zkuste se na ně od tohoto momentu dívat jako na něco, co vlastně udělat chcete. Protože vám to za to stojí.
Vyzkoušejte tyto tipy pro zefektivnění učení při distanční výuce (kočí & donaldson, 2021):
- Stanovte si své “proč”? Zvědomte si důvod, proč děláte to, co děláte!
- Vždy se zaměřte jen na jeden cíl.
- Plánujte.
- Stanovte si priority.
- Vytvářejte si myšlenkové mapy.
- Rozčleňte své úkoly na dílčí, jednodušší.
- Postupujte po malých krocích.
- Vytrvejte! Nenechte se odradit neúspěchem.
- Ukliďte a uspořádejte si prostředí, kde studujete.
- Pokud to jen trochu jde, nenechte se vyrušovat.
- Využívejte při práci flow.
- Dělejte si přestávky!
- Dbejte na dobrý spánek. Dbejte na dobrou stravu. Cvičte.
- Studujte na různých místech.
- Během dne se věnujte různým úkolům.
- Dělejte si poznámky.
- Zvýrazňujte si hlavní sdělení.
- Opakujte si a procvičujte si, co jste se naučili.
- Diskutujte s ostatními o tom, co zrovna studujete.
- Připojte se ke studijní skupině.
- Buďte na hodinách aktivní.
- PTEJTE SE.
- Hledejte odpovědi.
- Čerpejte informace z důvěryhodných informačních zdrojů.
Reference
- Harboe, T., & von Müllen, R. (2007). Study Skills for International Students. The Educational Centre of Social Sciences. University of Copenhagen.
- Schotanus-Dijkstra, M., Drossaert, C. H., Pieterse, M. E., Boon, B., Walburg, J. A., & Bohlmeijer, E. T. (2017). An early intervention to promote well-being and flourishing and reduce anxiety and depression: A randomized controlled trial. Internet Interventions, 9, 15–24. https://doi.org/10.1016/j.invent.2017.04.002
- BAILEY, Thomas Hamilton a Lisa J. PHILLIPS. The influence of motivation and adaptation on students’ subjective well-being, meaning in life and academic performance. Higher Education Research & Development. Routledge, 2016, roč. 35, č. 2, s. 201–216. ISSN 0729- 4360. DOI: 10.1080/07294360.2015.1087474.
- CHANG, Chiung-Sui et al. Effects of online college student’s Internet self-efficacy on learning motivation and performance. Innovations in Education and Teaching International. Routledge, 2014, roč. 51, č. 4, s. 366–377. ISSN 1470-3297. DOI: 10.1080/14703297.2013.771429.
- MUILENBURG, Lin Y. a Zane L. BERGE. Student barriers to online learning: A factor analytic study. Distance Education. Routledge, 2005, roč. 26, č. 1, s. 29–48. ISSN 0158-7919. DOI: 10.1080/01587910500081269.
- PASCOE, Michaela C., Sarah E. HETRICK a Alexandra G. PARKER. The impact of stress on students in secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth. Routledge, 2020, roč. 25, č. 1, s. 104–112. ISSN 0267-3843. DOI: 10.1080/02673843.2019.1596823.
- SHIN, Minsun a Kasey HICKEY. Needs a little TLC: examining college students’ emergency remote teaching and learning experiences during COVID-19. Journal of Further and Higher Education. Routledge, 2020, roč. 0, č. 0, s. 1–14. ISSN 0309-877X. DOI: 10.1080/0309877X.2020.1847261.
- SINGH, Kamlesh a Shilpa BANDYOPADHYAY. Enhancing college students well-being: The psycho-spiritual well-being intervention. Journal of Human Behavior in the Social Environment. Routledge, 2021, roč. 0, č. 0, s. 1–22. ISSN 1091-1359. DOI: 10.1080/10911359.2020.1823294.
- WANG, Chih-Hsuan, David M. SHANNON a Margaret E. ROSS. Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education. Routledge, 2013, roč. 34, č. 3, s. 302–323. ISSN 0158-7919. DOI: 10.1080/01587919.2013.835779.
- WEI, Huei-Chuan a Chien CHOU. Online learning performance and satisfaction: do perceptions and readiness matter? Distance Education. Routledge, 2020, roč. 41, č. 1, s. 48– 69. ISSN 0158-7919. DOI: 10.1080/01587919.2020.1724768.
RÁDI BYSTE POSÍLILI SVÉ KOGNITIVNÍ FUNKCE? PROSTUDUJTE PŘILOŽENÁ DOPORUČENÍ CÍLENÁ NA KOGNITIVNÍ FITNESS SEPSANÁ LÉKAŘI Z HARVARDOVY UNIVERZITY.
- Klíčová slova: mentální zdraví, kognice, podpora zdraví, intelekt
- Stáhněte si speciální doporučení od lékařů Harvardovy univerzity, kteří sepsali šestikrokový program, díky kterému můžete ve svém životě udělat významné změny s trvalými výsledky. Tato „super šestka“ vám pomůže posílit intelektuální zdatnost, podpořit paměť a chránit mozkové funkce, které jsou zásadní pro vedení obohacujícího a nezávislého života. Doporučení od jednoduchých a konkrétních změn ve stravování až po způsoby, jak podněcovat aktivitu vašeho mozku jejichž aplikace do vašeho života přinese jistě z dlouhodobého hlediska ovoce.
- https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/a-guide-to-cognitive-fitness
Autoři: Jana Kočí, Stewart I. Donaldson CUNI