Organizace výuky
Stanovte časovou náročnost výuky pro studenta. V distanční výuce trvá řada aktivit déle než v prezenční. Je třeba počítat nejen s časem synchronní výuky, ale i s časem na samostatnou přípravu a vypracování zadaných úkolů.
Nedělejte změny na poslední chvíli. Na rozdíl od prezenční výuky, změny v online výuce často vedou k těžko odhadnutelným vedlejším efektům a způsobí zmatky.
Buďte připravení na technické komplikace. Zejména v synchronní výuce mějte připravené záložní postupy pro případ, že něco nebude fungovat – například záložní videokonferenci. Informujte studenty o záložním spojení spolu s dalšími informacemi o kurzu nebo lekci. Některé nástroje nefungují ve všech webových prohlížečích nebo pod všemi operačními systémy. Vyzkoušejte je předem se svými kolegy.
Dávejte studentům jasné a stručné pokyny. Když chybí osobní kontakt, neodhadnou bez nich, co jste měli na mysli. Mějte na paměti, že asynchronní části kurzu budou různí studenti procházet v různou dobu. Termíny úkolů stanovujte datem a časem, nikoli „do přespříští lekce“. Jasně informujte, jaké části bude mít výuka, kdy se budou konat a pomocí jakých nástrojů.
Nastavte pravidla pro jednotlivé části výuky a sdělte je studentům.
Počítejte s časovou náročností distanční výuky pro učitele. Distanční výuku není možné připravit prostým „překlopením“ toho, co jste měli hotové pro prezenční výuku. Spoustu materiálů budete muset přepracovat, s každým nástrojem se musíte naučit zacházet a více času zabere i komunikace se studenty. Zejména pro uspořádání prvního běhu distanční výuky můžete potřebovat i několikrát více času než pro srovnatelnou výuku v prezenční formě.