Příprava obsahu lekce
Pečlivě definujte cíle výuky. Vytvořte seznam, cílů, kterých má student dosáhnout, pomocí aktivních sloves (např. Po skončení lekce student kvalifikovaně odhadne, porovná, vypočítá, vyhodnotí, zdůvodní, vysvětlí, popíše, zařadí….). Cíle výuky sdělte studentům.
Rozvrhněte, jaká část výuky bude probíhat asynchronně (tj. každý pracuje sám v čase, který mu vyhovuje) a co proběhne synchronně, například formou videokonferenčního setkání.
Novou látku zařaďte přednostně do asynchronní výuky. Nemusíte vytvářet nové učební texty, často je užitečnější vybrat materiály, které mají účastníci kurzu sami nastudovat. Výuková videa a podcasty čleňte na do krátkých úseků. Do asynchronní výuky zařaďte kvízy a domácí úkoly, na nichž si studenti látku procvičí a své znalosti si ověří.
V synchronní výuce se vyhýbejte delšímu jednosměrnému toku informací od učitele ke studentům. Rozmyslete, jaké aktivity využijete. Každý výukový cíl byste měli procvičit a získat zpětnou vazbu, nakolik se jej povedlo dosáhnout. Každý výukový cíl by tedy měl být v některé aktivitě zahrnutý.
Zařazujte aktivity, při nichž pracuje každý student sám, ale i takové, kdy studenti pracují ve skupinách. Ve videokonferenčních nástrojích se k tomu dají využít „break-out rooms“. Připravte další nástroje, které skupinové práci pomohou – mohou to být např. sdílené dokumenty, sdílená virtuální tabule apod.
Používejte různé typy aktivit, na druhou stranu ale nepoužívejte příliš mnoho různých nástrojů. Pokud zařazujete např. kvízy, připravujte je vždy ve stejném prostředí. Studenti se naučí konkrétní nástroj používat a výuka bude probíhat efektivněji.